U ovoj aktivnosti iz priručnika “Što internet zna o meni?” razgovarajte s učenicima o tome kako se osjećaju kada roditelji objavljuju fotografije, videe i informacije o njima na internetu i društvenim mrežama te ih potaknite da izrade svoj prijedlog obiteljskih pravila dijeljenja informacija

Izvor: Što Internet zna o meni? – Priručnik o digitalnom otisku i čuvanju privatnosti na internetu za učenike osnovnih i srednjih škola

Cilj je aktivnosti kod učenika razviti svijest o tome da i njihovi roditelji svojim objavama o njima doprinose stvaranju njihova digitalnog otiska te im pomoći da prepoznaju s kakvim se objavama slažu, a s kakvima ne, o čemu naknadno mogu i razgovarati sa svojim roditeljima.

Pitajte učenike jesu li već čuli za pojam sharenting i što on znači. Možete zajedno doći do zaključka kako je pojam nastao spajanjem engleskih riječi sharing i parenting, to jest dijeljenje i roditeljstvo, te da se odnosi na (pretjerano) dijeljenje informacija, fotografija i videozapisa vlastite djece na internetu i društvenim mrežama.

Sharenting: što trebate znati o dijeljenju podataka svoje djece na internetu

Možete im reći da istraživanja u Hrvatskoj pokazuju da većina roditelja objavljuje fotografije i videozapise svoje djece mlađe od 13 godina na društvenim mrežama (48,2 % nekoliko puta godišnje, 14,2 % nekoliko puta mjesečno, a 1,8 % nekoliko puta tjedno). Većina (63,3 %) roditelja kaže da to rade kako bi podijelili radosne trenutke s rodbinom i prijateljima. To su najčešće objave koje prikazuju proslave rođendana, krštenja i važnih događaja, a zatim i prikazi vrtićkih i školskih uspjeha, predstava i nastupa, igre i sportskih aktivnosti djeteta te smiješnih situacija s djecom (Delimar Vdović, K., Rogošić, S. i Krznar, T. (2025). Sharenting kao izazov modernog roditeljstva. Nova prisutnost, XXIII (1), 123–139. https://doi.org/10.31192/np.23.1.8). Također, 35 % roditelja u Hrvatskoj objavilo je djetetovu fotografiju u prvom mjesecu njegova života, dok ih je 65 % to učinilo prije nego što je dijete krenulo u školu (Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba i Hrabri telefon, 2017.).

Najavite učenicima da ćete pogledati video o sharentingu pod nazivom “Objavljeno”.

Nakon toga pokrenite raspravu s učenicima uz sljedeća pitanja:

  • Što mislite kako se osjećao dječak u videu?
  • Jeste li čuli što je mama u videu rekla zašto objavljuje njegove fotografije na Instagramu?
  • Što je dječaku smetalo?
  • Kako biste vi reagirali u takvoj situaciji? Zbog čega?
  • Za kakve bi vam sadržaje o vama (informacije, fotografije ili videozapise) bilo drago da ih vaši roditelji objave na internetu?
  • S kime vam je prihvatljivo da to dijele – samo s članovima obitelji ili obiteljskim prijateljima (npr. u zatvorenim grupama), sa svojim prijateljima koje vi možda i ne poznajete ili javno – tako da to svatko može vidjeti?
  • Što ne biste željeli da roditelji objavljuju o vama i zbog čega? Za koga nikako ne biste htjeli da vidi takve sadržaje o vama?
  • Kad biste s roditeljima dogovarali pravila o dijeljenju informaciju, koja biste pravila željeli da poštuju?

Neka svaki učenik na papir napiše svoj prijedlog obiteljskih pravila o dijeljenju informacija na internetu i društvenim mrežama – što se smije dijeliti, što se nikada ne smije dijeliti te ono za što je prije objave potrebno tražiti pristanak. Također mogu uz neke vrste sadržaja navesti s kime ih se smije dijeliti.

‘Ne objavljujte moje slike na društvenim mrežama!’

Pozovite učenike koji to žele da pročitaju svoja pravila pred razredom. Možete i ostale učenike pozvati da dignu ruku ako imaju slično pravilo kao i onaj koji izlaže svoja pravila.

Nakon toga pitajte učenike: Biste li se i sami držali svih tih pravila kada objavljujete nešto o svojim roditeljima, drugim članovima obitelji, prijateljima ili o bilo kojoj drugoj osobi?

Dajte učenicima još malo vremena da dorade svoja pravila ako je potrebno (da ih dopune ili preoblikuju). Potaknite ih da kod kuće pokažu svoj popis roditeljima i razgovaraju o ovoj temi.

Radionicu je osmislila Ana Kirin.

Video “Objavljeno” dio je materijala za roditelje “Kritičko razmišljanje u digitalnom okruženju“, koji je objavila Norveška agencija za medije – Medietilsynet, a na hrvatski su ga, u partnerstvu s Veleposlanstvom Kraljevine Norveške, 2020. preveli i objavili Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku.

Preuzmite priručnik “Što internet zna o meni?”

Priručnik za radionice o digitalnom otisku i čuvanju privatnosti na internetu

Foto: Vitaly Gariev, Pexels