Datum rođenja, adresa, telefonski broj, naziv škole i razred, informacija o tome da ste sami kod kuće ili da idete s roditeljima na odmor… U ovoj aktivnosti učenici definiraju koje informacije je u redu dijeliti s članovima uže ili šire obitelji, prijateljima, poznanicima pa i nepoznatim ljudima na internetu i društvenim mrežama
Cilj je ove aktivnosti utvrditi koje informacije smijemo, a koje ne smijemo dijeliti s različitim skupinama ljudi.
Podijelite učenicima radni listić, koji možete preuzeti na poveznici, a na kojem se nalazi tablica s pet stupaca: uža obitelj, šira obitelji, prijatelji, poznanici, nepoznati ljudi.
Neka učenici napišu za koje od sljedećih informacija misle da ih mogu dijeliti s osobama u navedenim stupcima, odnosno kojoj skupini ljudi mogu vjerovati prilikom dijeljenja tih informacija: datum rođenja, adresa, telefonski broj, naziv škole i razred, informacija o tome da ste sami kod kuće, informacija o tome da idete s roditeljima na odmor, lozinka za mobitel i mail, informacija da ćete dobiti brata ili sestru, informacija da je roditeljima netko ukrao auto, kojim se aktivnostima bavite i u kojim terminima…
Neka učenici u parovima ili manjim grupama usporede svoje tablice i porazgovaraju o tome zašto su pojedine informacije stavili u određeni stupac. Neka predstavnik svakog para ili grupe iznese pred cijelim razredom zaključak do kojeg su došli.
Pokrenite raspravu o posljedicama dijeljenja osobnih podataka s nepoznatim osobama. Ako već koriste društvene mreže, postavite učenicima sljedeće pitanje: “Koji su razlozi da informaciju o tome da cijela obitelj ide na odmor ili u kino u nekom terminu, ili da ste sami kod kuće, ne biste trebali dijeliti s nepoznatim ljudima na društvenim mrežama kao što su Instagram ili Snapchat?” Svakako im ukažite na mogućnost provale u kuću ili stan, na mogućnost krađe osobnih podataka (koje netko može zloupotrijebiti, npr. lažno se predstaviti), na mogućnost da ih netko prati i drugo.
Kako smanjiti digitalni otisak – video, prezentacija i radni listić
Ako već imaju svoje profile na društvenim mrežama, razgovarajte s učenicima o tome tko su im sve tamo prijatelji ili pratitelji. Možete im postaviti pitanja:
- Prihvaćate li sve zahtjeve za prijateljstvo ili praćenje na društvenim mrežama?
- Kako birate koga ćete dodati, a koga odbiti?
- Dodajete li i nepoznate ljude, i ako da – zbog čega?
Potaknite učenike koji koriste društvene mreže da kod kuće, ako je moguće zajedno sa svojim roditeljima, pregledaju svoje profile i objave. Recite im da mogu izbrisati one objave koje sadrže informacije koje nisu primjerene za dijeljenje na društvenim mrežama, kao i maknuti ljude koje ne poznaju sa svojih lista prijatelja i pratitelja.
Aktivnost se temelji na radionici “Dijeljenje osobnih podataka” iz priručnika za roditelje i skrbnike “Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana” (2020.), autora Lane Ciboci, Igora Kanižaja i Danijela Labaša, u izdanju Agencije za elektroničke medije i UNICEF-a, i prilagođena je radu u učionici.
Preuzmite priručnik “Što internet zna o meni?”
Foto: Tati Odintsova, Unsplash