‘Da bi bili istinski održivi, ​​pametni gradovi također moraju biti medijski i informacijski pismeni gradovi’, jedna je od poruka UNESCO-a povodom ovogodišnjeg Svjetskog tjedna medijske i informacijske pismenosti

Piše: Ana Dokler

UNESCO-ov Svjetski tjedan medijske i informacijske pismenosti, koji se obilježava od 24. do 31. listopada, ove godine naglasak stavlja na koncept Medijski i informacijski pismenih gradovaMIL Cities.

Riječ je o nadgradnji koncepta tzv. pametnih gradova, koji nastoje bolje iskoristiti informacijsku i komunikacijsku tehnologiju kako bi se povećala učinkovitost i kvaliteta života u kontekstu sigurnosti, zdravlja, rekreacije, društvenih usluga te interakcije između vlasti i građana.

“Pametni grad treba brže kabele i moćne odašiljače, otvorene i inkluzivne tehnološke platforme i još mnogo toga. Da bi bili istinski održivi, ​​pametni gradovi također moraju biti medijski i informacijski pismeni gradovi. Kompetentni, sigurni i odgovorni kreatori i korisnici informacija, digitalnih inovacija i online medija trebaju imati mogućnost povezivanja i tako dalje. Da bi stvorili takvu ‘pametnu’ zajednicu, ljudi trebaju stjecati kompetencije (to jest znanje, vještine i stavove) potrebne za kretanje kompleksnim i trajno promjenjivim društvenim i tehnološkim mrežama”, stoji u objašnjenju na službenoj stranici Svjetskog dana medijske i informacijske pismenosti 2018.

Istaknuta je i potreba za akcijom s obzirom na to da govor o lažnim vijestima, dezinformacijama, alternativnim činjenicama, propagandi, selektivnoj povijesti, “post-truth” stvarnosti, netrpeljivosti, radikalizaciji i sl. često zasjenjuje brojne prednosti širokog pristupa informacijama, tehnologiji i medijima.

Ključne vještine za ‘post-truth’ eru: kako prepoznati lažne vijesti

“Trebali bismo ljudima omogućiti širenje horizonata i dati im alate za navigaciju medijskim i informacijskim okruženjem u kojem žive, osobito kada je riječ o cenzuri ili drastičnim ograničenjima pristupa informacijama”, poručuju iz UNESCO-a.

O tome kako to provesti u praksu raspravljalo se na središnjoj konferenciji Svjetskog tjedna medijske pismenosti, koja je održana 24. i 25. listopada na Sveučilištu Vitolda Velikog u Kaunasu u Litvi, te na Forumu za mladež 26. listopada na Latvijskom sveučilištu u Rigi.

U sklopu Svjetskog tjedna medijske i informacijske pismenosti, od 24. do 26. listopada održan je i Global MIL Youth hackathon, online događaj čiji su sudionici tražili konkretna rješenja za izazove kao što su štetni utjecaji medijskih sadržaja na djecu i mlade, širenje dezinformacija, potrebe migranata i tako dalje.

U utorak, 30. listopada na Twitteru će se održati MIL CLICKS webinar s temom suzbijanja dezinformacija uz pomoć medijske i informacijske pismenosti.

U svijetu su organizirani i razni drugi događaji povodom Svjetskog tjedna medijske i informacijske pismenosti. UNESCO je pozvao sve medije, škole, knjižnice i druge dionike da u svojoj lokalnoj sredini organiziraju aktivnosti povezane s medijskom i informacijskom pismenošću te dao niz prijedloga kako obilježiti Svjetski tjedan medijske i informacijske pismenosti.

Dani medijske pismenosti