Radne bilježnice “Svjetlo, kamera, akcija” autorice Dubravke Kalinić Lebinec, namijenjene učenicima 1. i/ili 2., odnosno 3. i/ili 4. razreda osnovne škole, na zanimljiv način obrađuju film i druge medije i potiču djecu na kritičko razmišljanje i medijsko stvaralaštvo
Piše: Ana Kirin
“Svjetlo, kamera, akcija” naslov je dviju radnih bilježnica za filmsku i medijsku pismenost u razrednoj nastavi, objavljenih u izdanju Školske knjige. Mogu se koristiti u nastavnom radu u sklopu Hrvatskog jezika, kao i u izvannastavnim aktivnostima, a usklađene su s nacionalnim kurikulumom i odobrene od strane Agencije za odgoj i obrazovanje.
Napisane su poput priručnika koji učitelje i učenike metodički jasno vodi u interpretaciji filma (animiranog, igranog, dokumentarnog i eksperimentalnog), a zatim i drugih medijskih sadržaja (fotografija, televizijske emisije, radijske emisije, strip…).
Autorica je Dubravka Kalinić Lebinec, učiteljica razredne nastave, izvrsna savjetnica u trajnom zvanju, predavačica kolegija Medijska kultura na Učiteljskom fakultetu, dugogodišnja voditeljica izvannastavne aktivnosti Medijska kultura Dođi, vidi, viči u Drugoj osnovnoj školi Varaždin, suosnivačica Varaždinskih animatora – VANIMA (danas Filmsko-kreativni studio VANIMA, u kojem i dalje radi kao voditeljica grupa za animirani film za djecu i mlade), selektorica međunarodnog festivala animiranog filma VAFI&RAFI te iskusna edukatorica drugih odgojno-obrazovnih djelatnika u području filmske i medijske pismenosti.
Dođi, vidi, viči: originalan način učenja o medijima u osnovnoj školi
Radna bilježnica “Svjetlo, kamera, akcija 1 i 2” za učenike 1. i/ili 2. razreda sadrži sedam poglavlja od kojih je prvo posvećeno općenito medijima, a ostala redom fotografiji, filmu, televiziji, radiju, stripu i slikovnici.
Svaka tema obrađena je na djeci primjeren način, uz mnogo ilustracija i fotografija, kroz niz zanimljivih zadataka i aktivnosti, uključujući gledanje, čitanje ili slušanje i analizu pažljivo odabranih medijskih sadržaja te upute za kreativne zadatke – od fotografiranja i audio snimanja do izrade optičkih igračaka, plakata i stripa.
Na isti je način koncipirana i radna bilježnica “Svjetlo, kamera, akcija 3 i 4”, namijenjena učenicima 3. i/ili 4. razreda, koja kroz devet poglavlja obrađuje internet, fotografiju, film, animirani, igrani i dokumentarni film, televiziju, radio i strip.
Obje radne bilježnice obogaćene su i digitalnim sadržajima, dostupnima putem aplikacije e-sfera, kao i poveznicama na korisne internetske stranice, članke, filmove, emisije i druge medijske sadržaje.
“S obzirom na važnost medija u svakodnevnom životu te na izloženost djece predškolske i rane osnovnoškolske dobi njihovu utjecaju, nužno je posustaviti učenje o medijskim sadržajima od početka organiziranog školovanja. Predmetna radna bilježnica medijske sadržaje na pedagoški strukturiran način prilagođuje perceptivnim mogućnostima djece u prvim razredima osnovne škole detektirajući one medije – fotografija, film, televizija, radio, slikovnica i strip – s kojima su se djeca tog uzrasta već susrela, ali ih na ovaj način počinju shvaćati u njihovoj temeljnoj funkciji prenošenja različitih poruka. Koncept u kojem se pojedini medijski pojmovi opisuju, tumače, razmatraju i o njima raspravlja, istodobno je kreativan i proaktivan, posebice jer u tu svrhu autorica optimalno koristi ilustraciju te konkretne medijske sadržaje poput animiranih filmova. Posebice treba istaknuti primjere Zagrebačke škole crtanog filma čime radna bilježnica dobiva jedinstveni hrvatski kulturološki predznak. Glede nužnosti da se medijska pismenost implementira kroz cjelokupno osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje u Hrvatskoj, ovakav tip sveobuhvatne radne bilježnice predstavlja iznimno važan i potreban nastavni materijal“, piše recenzent doc. dr. sc. Boško Picula o prvoj radnoj bilježnici, a za drugu dodaje:
“Rukopis je konceptom, sadržajem i pristupom nastavak autoričine radne bilježnice za filmsku i medijsku pismenost za prva dva razreda osnovne škole koja je postavila najviše standarde kada je posrijedi sustavno upoznavanje i razumijevanje pojedinih medija i umjetnosti od strane učenika na početku osnovnog školovanja. Premda se u nastavi može koristiti i neovisno o tome jesu li učenici u prva dva razreda osnovne škole koristili prethodno izdanje, edukacijski se maksimum postiže ako je nova radna bilježnica u kronološkom slijedu s ranije objavljenom.”
Promocija radne bilježnice “Svjetlo, kamera, akcija 3. i 4.” održat će se u Karlovcu 23. kolovoza 2025. u sklopu Škole za medijsku kulturu “Dr. Ante Peterlić”.