Priručnik koji su napisali Lana Ciboci Perša, Igor Kanižaj i Danijel Labaš, a objavila izdavačka kuća Profil Klett, donosi niz prijedloga za rad s učenicima u prva četiri razreda osnovne škole u skladu s kurikulskom domenom C – Kultura i mediji

Piše: Ana Dokler

Počevši od povezivanja svakog slova abecede s nekom vrstom medija ili medijskog sadržaja te slikopriče o medijima za prvašiće, preko aktivnosti s ciljem razlikovanja stvarnih i medijskih sadržaja za učenike drugih razreda, uređivanja vlastitih novina u trećem razredu, do lekcije o influencerima u četvrtom, Priručnik za učiteljice i učitelje razredne nastave “Medijska pismenost”, koji je 2023. objavila izdavačka kuća Profil Klett, donosi niz prijedloga za rad s učenicima u prva četiri razreda osnovne škole.

Pokrivene su tu i teme dječjih prava, nasilja u medijima, razlikovanja izvora informacija i prepoznavanja oglasa, a učenici u skladu s kurikulom mogu bolje upoznati i razumjeti i različite medije: radio, televiziju, film, tiskane medije, videoigre i internet. U svakom poglavlju navedeni su ciljevi i ishodi predloženih aktivnosti te razrada ishoda.

Autori Priručnika su Lana Ciboci Perša, Igor Kanižaj i Danijel Labaš, svi troje sveučilišni profesori koji kroz brojne projekte udruge Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu, u čijem su predsjedništvu, već više od 10 godina izravno rade s učenicima, nastavnicima i roditeljima na razvoju medijske pismenosti te pripremaju raznolike obrazovne materijale.

Također su autori više nastavnih materijala za osnovne i srednje škole koje su tijekom proteklih godina objavili Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku, kao i priručnika za roditelje i skrbnike “Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana“.

Obrazovni materijali za preuzimanje

Riječima recenzentice Priručnika za učiteljice i učitelje razredne nastave, Martine Kolar Billege s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, “Medijska pismenost djelo je autora koji su u vrlo širokom području medija i suvremenih tema povezanih s medijima već dosad ostavili neizbrisiv trag svojim znanstvenim i praktičnim radom. U Priručniku su znanstveno utemeljeno, praktično i primjenjivo razrađeni sadržaji i aktivnosti koje omogućuju dosezanje kurikulske domene C – Kultura i mediji u primarnom obrazovanju. Metodički instrumentarij za učiteljice i učitelje pažljivo je razrađen te omogućuje poučavanje i u kognitivnom i u afektivnom području.”

“Priručnik Medijska pismenost uz jasne upute za metodičku artikulaciju svake aktivnosti sadrži i pristupačne izvore i poveznice na dodatne IZZI digitalne obrazovne sadržaje, osobito u temama koje zahtijevaju neposredno učenje uključivanjem u suvremene medije. Učiteljice i učitelji s pomoću predložaka mogu poučavati o radiju, televiziji, internetu, časopisima, videoigrama, pametnim telefonima kao medijima i sredstvima s pomoću kojih i za koje učenici stječu medijsku pismenost. Sudjelovanje roditelja temeljito je opisano u razradi onih tema u kojima su i oni neizostavni subjekti u postizanju cjelovitoga odgoja. Pristup poučavanju je afirmativan. Autori su, omogućujući stjecanje znanja o medijima i medijskim sadržajima, zapravo ponudili model medijskoga odgoja koji je djeci i učenicima, ali i učiteljima i roditeljima, iznimno potreban u suvremenom svijetu“, napisala je također u svojoj recenziji Martina Kolar Billege.

Priručnik se može kupiti u knjižarama i u webshopu izdavačke kuće Profil Klett po cijeni od 16 eura.

Ideje kako medijsku pismenost integrirati u nastavu