objavila je natječaj za stvaranje Europskog opservatorija za digitalne medije – prve središnje digitalne platforme koja bi trebala pomoći u borbi protiv dezinformacija u Europi

Prevela i pripremila: Ana Dokler

Europska komisija raspisala je 1. listopada 2019. prvi javni natječaj za stvaranje Europskog opservatorija za digitalne medije, koji će provjeravateljima činjenica, članovima akademske zajednice i istraživačima omogućiti da udruže svoje napore i aktivno surađuju s medijskim organizacijama i stručnjacima za medijsku pismenost.

Poziv za ponude do 2,5 milijuna eura otvoren je do 16. prosinca 2019. godine i prvi je korak ka svaranju europskog središta za borbu protiv dezinformacija na internetu, stoji u pripopćenju Europske komisije.

Platforma će medijskim praktičarima, nastavnicima i građanima pružiti informacije i materijale usmjerene na povećanje svijesti, izgradnju otpornosti na na internetu i podržavanje kampanja medijske pismenosti. Opservatorij će pomoći u dizajniranju okvira za pružanje sigurnog pristupa podacima platforme za istraživače koji rade na boljem razumijevanju dezinformacija.

Stvaranje Opservatorija jedan je od elemenata detaljnog Akcijskog plana Europske komisije za borbu protiv dezinformacija, objavljenog 5. prosinca 2018. Cilj plana je jačanje sposobnosti i suradnje između država članica i EU-a u četiri ključna područja: poboljšanje otkrivanja dezinformacija, koordinirane reakcije, rad s mrežnim platformama i industrijom, podizanje svijesti i osnaživanje građana da odgovore na dezinformacije na internetu.

Medijska pismenost u europskom Akcijskom planu protiv dezinformacija

U kontekstu podizanja svijesti i osnaživanja građana, plan predviđa konkretne akcije kako bi se pomoglo provjeravateljima činjenica i istraživačima u njihovim nastojanjima za razumijevanjem i otkrivanjem izvora dezinformacija. Komisija se obvezala financirati digitalnu platformu koja će umrežiti neovisne nacionalne multidisciplinarne timove, a ovaj poziv za nadmetanje izravna je provedba obveza preuzetih u akcijskom planu.

Za provođenje tri druga područja djelovanja, Europska Unija je već povećala proračun i snagu Radnih skupina za strateško komuniciranje i hibridne fuzijske ćelije EU-a u Europskoj službi za vanjske poslove (EEAS), razvila Sustav brzog uzbunjivanja radi bolje koordinacije zajedničkih odgovora, te surađuje s mrežnim platformama na provođenju obveza iz Kodeksa dobre prakse protiv dezinformacija, navodi se u priopćenju.

Rezultati europskih nastojanja u borbi protiv dezinformacija