Napravite s djecom zadatak iz priručnika ‘Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana’ kako biste zajedno utvrdili koje se informacije smiju, a koje ne smiju dijeliti s različitim skupinama ljudi

Izvor: Lana Ciboci, Igor Kanižaj, Danijel Labaš, Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana

Na internetu i društvenim mrežama treba biti oprezan s otkrivanjem osobnih podataka, a pod tim pojmom podrazumijevaju se ime i prezime osobe, adresa stanovanja, broj telefona, OIB, e-adresa i slično. Objavljivanje takvih podataka osobito je opasno kad su u pitanju . Prije nekoliko godina među djecom je bilo popularno označavati mjesta na kojima se nalaze (tzv. check-in) u određenom trenutku, što je drugim osobama olakšalo dobivanje uvida u kretanje djece i mjesta na kojima se redovito nalaze. Istraživanja u Hrvatskoj pokazala su da “tek 1,7% djece ima iskustvo korištenja osobnih podataka koje im se nije svidjelo, dok je svega 1,1% ispitanika imalo iskustvo da je netko izradio stranicu ili fotografiju o njima koje su bile povrjeđujuće ili neprijateljske” (Ciboci i sur., 2020).

Kako zaštititi svoje privatne informacije na internetu i društvenim mrežama

Dio djece prihvaća sve zahtjeve za prijateljstvo na društvenim mrežama, čime svoju privatnost i podatke dodatno izlažu nepoznatim ljudima. Primjerice, istraživanja u Hrvatskoj pokazuju da 10,8% djece u dobi od 15 do 17 godina prihvaća sve takve zahtjeve (Ciboci i sur., 2020). Ako se dijete pohvali da je s roditeljima otišlo na more ili na skijanje, nije li time dalo informaciju da su im kuća ili stan vjerojatno ostali prazni? Ako dijete među “prijateljima” na društvenoj mreži ima lopova koji je samo čekao taj trenutak, moguće je da on iskoristi tu informaciju na štetu djeteta i njegove obitelji.

No ne čine samo djeca nepromišljene stvari. Istraživanja u Hrvatskoj pokazuju da je 35% roditelja objavilo djetetovu fotografiju u prvom mjesecu djetetova života, dok je 65% odraslih to učinilo prije nego što je dijete krenulo u školu (Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba i Hrabri telefon, 2017). Prema nekim procjenama, koji su aktivni na društvenim mrežama godišnje objave 200 fotografija svoje djece, što znači da će do djetetove pete godine objaviti oko 1000 njegovih fotografija. Razmislite samo koliko je to osobnih podataka o djeci koje su sami roditelji podijelili na društvenim mrežama u najranijoj fazi dječjeg života.

‘Ne objavljujte moje slike na društvenim mrežama!’

Radni zadatak

je primjerena za djecu od 13 do 18 godina

Cilj je zadatka utvrditi koje informacije smijemo, a koje ne smijemo dijeliti s različitim skupinama ljudi. Ako vaše dijete koristi pametni telefon i već ima otvoren profil na nekoj društvenoj mreži, tijekom vikenda sjednite s njim i razgovarajte o informacijama koje objavljuje na svom profilu. Za provedbu zadatka trebat će vam nekoliko praznih listova papira i olovka.

  1. Uzmite dva prazna lista papira. I jedan i drugi list papira podijelite na pet stupaca, a na vrhu svakog stupca napišite po jedan od sljedećih pojmova: članovi uže obitelji, članovi šire obitelji, prijatelji koje jako dobro poznajem, poznanici koje znam iz viđenja, nepoznati ljudi.
  2. Nakon što ste napravili tablicu, i vi i vaše dijete napišite (svaki na svom listu papira) koje od sljedećih informacija možete dijeliti s osobama u navedenim stupcima, odnosno utvrdite koliko kojoj skupini ljudi možete vjerovati prilikom dijeljenja tih informacija: datum rođenja, adresa, broj telefona, naziv škole i razred, informaciju da se nalaze sami kod kuće, informaciju da idu s roditeljima na odmor, informaciju da su roditelji ostali bez posla, informaciju da će dobiti brata ili sestru, informaciju da je roditeljima netko ukrao auto, informaciju o bolesti.
  3. Usporedite svoje tablice. Po čemu se tablice razlikuju? Razgovarajte s djetetom zašto je određene informacije stavilo u koji stupac. Upozorite ga zašto je važno čuvati osobne podatke i do kojih sve posljedica može doći u slučaju njihova dijeljenja s nepoznatim osobama. Među posljedicama svakako im ukažite na mogućnost provale u kuću ili stan, na krađu osobnih podataka koje netko može zloupotrijebiti i predstaviti se kao netko drugi, na mogućnost praćenja djetetova kretanja s ciljem nanošenja ozljeda djetetu i drugo.
  4. Nakon što ste raspravili o vrstama informacija koje se smiju, odnosno ne smiju dijeliti s različitim skupinama ljudi, zajedno s djetetom pregledajte njegove prijatelje na društvenim mrežama i podijelite ih u navedene skupine. U kojem je stupcu bilo najviše “prijatelja” s društvenih mreža? Potaknite raspravu o tome zašto je vaše dijete nepoznate osobe dodalo među svoje prijatelje na društvenim mrežama.
  5. Nakon što ste raspravili prethodni zadatak, zajedno sa svojim djetetom pregledajte njegov profil i zadnjih dvadeset objava na društvenim mrežama. Jesu li sve informacije koje ste pronašli bile prikladne za osobe koje prate djetetov profil na društvenim mrežama? Razgovarajte o tome.

Priručnik s radionicama koje možete s djecom provoditi kod kuće

Foto: Julia M Cameron from Pexels