Pogledajte s učenicima kratki film “Igra izvan ekrana”, koji je snimila Filmska skupina OŠ Mate Balote iz Buja, i provedite radionicu o videoigrama i njihovom utjecaju na nasilno ponašanje – na temelju materijala pripremljenih u sklopu 17. Festivala prava djece

Izvor: Festival prava djece

“Nasilje je flop, tolerancija top!”, poruka je ovogodišnjeg Festivala prava djece koji se u organizaciji Udruge za promicanje stvaralaštva i jednakih mogućnosti Alternator održava tijekom listopada i studenog.

17. Festival prava djece: Nasilje je flop, tolerancija top!

Kao i do sada, važan dio Festivala su programi za osnovne srednje škole koji se sastoje od odabranih filmova koje su snimila djeca i mladi, a uz neke filmove dostupne su i nastavne pripreme za radionice. Svi filmovi, i to s titlovima za osobe s oštećenjima vida, ili audiodeskripcijom za osobe s oštećenjima sluha, mogu se, zajedno s nastavnim pripremama, preuzeti na internetskoj stranici Festivala prava djece.

Radionica: Mračna strana videoigara

Film: Igra izvan ekrana – kratki igrani film, Filmska skupina OŠ Mate Balote, Buje (2025.), 7’17”

Cilj: Identificirati oblike ponašanja i emocije koje razvija ovisnost o videoigrama te na koji način one mogu biti početni uzrok za razvoj nasilnog ponašanja.

Ishodi – Učenik/ca:

  • prepoznaje negativne oblike ponašanja
  • iščitava i povezuje emociju uz određen oblik ponašanja
  • analizira o različitim uzrocima koji utječu na odnose pojedinca i druge
  • predlaže različita rješenja problema

Korelacije:

  • Sat razredne zajednice
  • Psihologija
  • MPT Zdravlje
  • MPT Osobni i socijalni razvoj
  • Dramski odgoj

Preporučeni razredi: 4. – 7. razred osnovne škole

Trajanje: Jedan školski sat (45′)

Potrebni materijali: A3 papiri, flomasteri, šareni A4 papiri

Napomene: Iako se film tematski može obraditi u više smjerova te prikazuje posljedice ovisnosti o videoigrama, kako je krovna tema Festivala prava djece nasilje, naglasak ove radionice je upravo na negativnom utjecaju videoigara te mogu li biti uzrok za početni razvoj nasilnog oblika ponašanja. Preporuča se da prije ili nakon ove radionice, stručna služba (psiholog ili pedagog) održi radionicu ili predavanje na temu nasilja i videoigara gdje bi učenicima bili prikazani statistički podaci ili rezultati znanstvenih istraživanja na tu temu. Također, ako se za uvodnu aktivnost odabere Anketa uživo, postoji mogućnost da učenici međusobno komentiraju jedni druge, stoga možete prije početka aktivnosti naglasiti da aktivnost služi u svrhu samoprocjene i osvješćivanja pojedinca u odnosu na upotrebu videoigara u svakodnevici.

Preporuke: Više o ovisnosti video igrama može se saznati na službenoj stranici Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Videoigre – Portal ovisnosti

Stručna literatura: Brčić Iva, Utjecaj medija na gledatelja od najranije do odrasle dobi, Zbornik: Mediji kao središnji problem sadašnjosti, In medias res: časopis filozofije medija, vol. 7 No. 13, 2018., str. 234 – 235.; Labaš, Danijel, Marinčić, Ines i Mujčinović Alma, Percepcija djece o utjecaju videoigara Communication Management Review, Zagreb 2018., str. 10 – 11. Dostupno u pdf obliku: Labas-Marincic-Mujcinovic.pdf ili poveznici: Istraživanje o videoigrama: navike, motivi i stavovi hrvatskih osnovnoškolaca – medijskapismenost.hr

Istraživanje o videoigrama: navike, motivi i stavovi hrvatskih osnovnoškolaca

Tijek aktivnosti

Prije gledanja filma, s učenicima možete provesti jednu od sljedećih uvodnih aktivnosti:

1. Anketa uživo

Na jednu stranu učionice zalijepite papir na kojem piše Da, a na drugu stranu učionice zalijepite papir na kojem piše Ne. Učenike rasporedite u jednu liniju u sredini učionice. Učenicima čitate tvrdnje, a učenici prema svom osobnom iskustvu odlaze do potvrdnog ili niječnog odgovora. Za odgovore poput ponekad, ne baš često, rijetko i dr., učenici mogu ostati na sredini prostorije.

Tvrdnje koje možete pročitati učenicima su sljedeće:

1) Slobodno vrijeme najčešće provodim igrajući videoigre.

2) Dnevno igram videoigre više od 2 sata.

3) Za igranje videoigara uvijek pitam roditelje za dopuštenje.

4) Kad postižem loše rezultate u videoigri, bijesan sam.

5) Kad se naljutim tijekom igranja videoigara, lupim šakom po stolu ili dobijem želju da nešto razbijem.

Nakon ankete, možete s učenicima sprovesti kratak razgovor o tome što sve može izazvati ljutnju ili bijes tijekom igranja videoigara (nadovezivanje na posljednju tvrdnju). Dobivene odgovore zabilježite na ploču kao natuknice.

2. Ja i videoigra

Početak radionice možete započeti dramskom vježbom u kojem učenici istovremeno, ali svatko za sebe ili pojedinačno, pantomimom i ekspresijom pokazuju vlastite reakcije, ponašanja i osjećaje na sljedeće situacije:

a) Gubim u videoigri.

b) Mama ulazi u sobu i govori mi da je ručak, a još mi malo nedostaje da završim razinu u videoigri.

c) Ne uspijeva mi završiti razinu videoigre.

Na ploču nacrtajte krug u kojem će pisati Videoigre i emocije te nakon dramske vježbe potaknite učenike na raspravu o osjećajima, reakcijama/ponašanjima koje su osjećali tijekom dramske vježbe (primjer: Koju ste emociju osjećali najviše tijekom ovih situacija? Kako ste reagirali?) te nekoliko njihovih odgovora zabilježite na ploču.

Pogledajte s učenicima kratak film Igre izvan ekrana u trajanju od sedam minuta, a zatim pokrenite razgovor o filmu.

Pitajte ih kako im se svidio film i što im se najviše svidjelo/nije svidjelo zatim preusmjerite pažnju na odgovore koje ste zabilježili prethodno, koje su učenici dali tijekom razgovora, i potaknite učenike na kratku analizu:

Koliko često glavni lik u filmu igra videoigre? Prepoznajte li u filmu neke od navedenih emocija zapisanih na ploči? Ako da, koje i u kojim situacijama u filmu ste ih prepoznali?

Učenike rasporedite u tri grupe; zatim svakoj grupi podijelite veliki papir. Na jednom papiru piše Prijatelji, na drugom Roditelji, a na trećem Dječak (glavni lik). Svaka grupa treba na papiru koji su dobili ukratko i u natuknicama napisati kako se glavni lik ponašao prema prijateljima (jedna grupa), roditeljima (druga grupa) i prema sebi (treća grupa) za vrijeme igranja videoigara. Dajte im 5 minuta za ovu aktivnost.

Nakon što zapišu, zalijepite papire na ploču (ili zid) te neka svaka grupa prezentira što su napisali. Kad učenici završe s prezentiranjem, potaknite ih da izraze svoje mišljenje i otvorite raspravu na sljedeća pitanja:

Utječu li video igre na naše osjećaje? Što mislite, mogu li video igre biti uzrok da se netko počne agresivno ili nasilno ponašati? Ako da, u kojim situacijama?

Za kraj radionice zadajte učenicima kreativni zadatak. Učenike ponovno podijelite u tri skupine (možete ostaviti iste grupe iz prethodne aktivnosti) te svakoj grupi dodijelite različit zadatak uz prazne papire i olovke/flomastere:

1. grupa

Vi ste tim stručnjaka koji zna kako se riješiti ljutnje i bijesa tijekom igranja videoigara. Napišite svoje prijedloge što učiniti ako ljutnja ili bijes uhvati nekoga dok igra videoigre.

2. grupa

Vi ste dizajneri i programeri videoigara. Izmislite igricu koja kod svakog igrača izaziva pozitivne osjećaje. Dajte toj igrici naziv, odredite za koju je dob predviđena ta igrica te vrlo ukratko opišite novu videoigru.

3. grupa

Vi ste tim stručnjaka za vrijeme. Vi znate upravljati vremenom. Napišite nekoliko savjeta koliko sati dnevno bi se trebale igrati videoigre i kako se vrijeme može bolje iskoristiti.

Nakon što učenici zapišu kreativne prijedloge, slijedi prezentacija rezultata.

Prijedlog za nastavak aktivnosti

Za posljednju aktivnost, možete zadati da sve tri grupe rješavaju isti zadatak (npr. svi su dizajneri videoigara koje potiču pozitivne emocije) te potaknuti učenike da se užive u uloge te dodaju više detalja (npr. kako se zove njihova tvrtka, mogu nacrtati crteže, za koliko mjeseci će se videoigra naći na tržištu i u kojem obliku će biti dostupna – samo na mobitelu kao aplikacija, online itd.). Na temelju toga se može osmisliti razredni ili mini školski projekt u kojem učenici trebaju osmisliti videoigru koja pozitivno utječe na igrača, ne izaziva ovisnost, niti potiče nasilno ili agresivno ponašanje. Zatim će kao zamišljeni predstavnici tvrtke za videoigre prezentirati svoju igru drugim učenicima i stručnom žiriju (npr. jedan učenik, pedagog, psiholog i učiteljica/učitelj informatike) koji će ocijeniti prezentirane proizvode.

Izvori: Brčić, Iva (2020.) Utjecaj video igara na djecu, u: In medias res : časopis filozofije medija, Vol. 9 No. 17. Dostupan na hrčku u obliku pdf dokumenta: https://hrcak.srce.hr/244039; Žderić, Jadranka (2009.) Medijska kultura djece i mladih: mogućnosti i zamke, Sretna knjiga. Zagreb.

‘Ovisnost o videoigrama samo je vrh sante leda; ispod je puno drugih problema’