Objasnite učenicima kako nastaje digitalni otisak i naglasite važnost odgovornog ponašanja na internetu jer upravo ono utječe na to hoće li njihov ugled na internetu biti dobar ili loš. Uz ovu aktivnost iz priručnika “Što internet zna o meni?” potaknite učenike na osvještavanje koji su pozitivni, a koji negativni digitalni tragovi

Izvor: Što Internet zna o meni? – Priručnik o digitalnom otisku i čuvanju privatnosti na internetu za učenike osnovnih i srednjih škola

Cilj je aktivnosti potaknuti učenike da osvijeste kakav digitalni trag stvaraju svojim aktivnostima na internetu – pozitivan ili negativan.

Prikažite učenicima isječak o digitalnom tragu iz predstave “Internet genijalci”.

VIDEO: Internet genijalci – Digitalni trag (isječak iz predstave)

Tijekom gledanja, potaknite učenike da i sami zapjevaju i zaplešu uz pjesmu iz videa.

Zatim porazgovarajte o pitanjima:

  • O čemu je ova pjesma?
  • Kako je u njoj opisan digitalni trag?
  • Što znači paziti na digitalni trag?
  • Zašto je bitno ostaviti dobar digitalni trag?

Recite učenicima da svoj digitalni trag stvaraju svim svojim aktivnostima na internetu i društvenim mrežama, uključujući objavljivanje tekstova, fotografija ili videozapisa te ostavljanje komentara, “lajkova” i drugih reakcija na tuđe objave. Naglasite im važnost odgovornog ponašanja na internetu jer upravo ono utječe na to hoće li njihov ugled na internetu biti dobar ili loš. Savjetujte im da ne objavljuju o sebi ono što ne bi željeli da drugi znaju. Kad je nešto jednom objavljeno, teško se može obrisati.

Što je digitalni otisak i kako nastaje?

Nakon toga učenici trebaju napisati svoje primjere dobrih i loših digitalnih tragova tako da na svaki papirić napišu po jedan primjer. Prikupite papiriće, a nakon toga će ih učenici izvlačiti, čitati primjere i za svaki odlučiti radi li se o pozitivnom ili negativnom digitalnom tragu.

Za inspiraciju učenicima možete dati ove primjere:

Pozitivni digitalni tragovi

  • rezultat s natjecanja
  • status o zaštiti okoliša
  • poruka koja glasi: “Sretan ti rođendan!”
  • obiteljska fotografija s vjenčanja
  • videozapis s folklornog nastupa
  • fotografija s osvojenom medaljom

Negativni digitalni tragovi

  • neprimjeren nadimak
  • poruka koja glasi: “Glup si!”
  • fotografija s rođendana na kojoj se ispija alkohol
  • videozapis koji promiče mržnju
  • fotografija snimljena u kupaonici
  • “lajkanje” neprimjerenih stranica

Aktivnost se temelji na scenariju poučavanja uz predstavu “Internet genijalci” – Digitalni trag (2024.), koji je objavila Udruga Suradnici u učenju.

Preuzmite priručnik “Što internet zna o meni?”