
Proučite raspored predavanja, radionica i drugih aktivnosti koje će se održati povodom 8. Dana medijske pismenosti. Raspored se i dalje nadopunjuje pa ako i sami organizirate neki događaj, prijavite nam. Sve o tome kako organizirati i prijaviti svoj događaj, saznajte OVDJE.
ONLINE DOGAĐAJI
Radioemisija – HR Split
20. 2. 2025.
Radioemisija učenika 3.a razreda OŠ Pujanki nastala tijekom posjeta HRT centru Split. Organizatorice posjeta i voditeljice ove aktivnosti bile su učiteljica Jadranka Bulj i knjižničarka Marija Čelan-Mijić.
V. Dani medijske i informacijske pismenosti s Hrvatskom mrežom školskih knjižničara – otvoreno za javnost
3. 3. – 4. 4. 2025.
Hrvatska mreža školskih knjižničara će se i ove godine, petu godinu zaredom, pridružiti obilježavanju Dana medijske pismenosti; program stručnoga skupa je objavljen ovdje: https://tinyurl.com/DMIP2025-program
Očekuje vas čak devetnaest različitih predavanja vezanih uz medijsku i informacijsku pismenost; više informacija o predavačima i temama potražite u programu skupa. Za svaki se mrežni seminar potrebno posebno prijaviti na poveznicama dostupnim uz naziv izlaganja u programu. Sve su prijave dostupne i u sustavu EMA. Za sudjelovanju na pojedinim mrežnim seminarima, svaki će sudionik dobiti potvrdu o sudjelovanju. Za sudjelovanje na svim mrežnim seminarima, uključujući i Festival medijske pismenosti, HMŠK će sudionicima u EMA-i dodijeliti potvrdu o usavršavanju na stručnom skupu u trajanju 20 sati.
Hrvatska mreža školskih knjižničara (HMŠK) predstavlja ključnu potporu stručnom usavršavanju školskih knjižničara. Osnovana 2009. godine, za cilj ima unapređenje školskog knjižničarstva kroz mrežnu suradnju i podršku. Njezina je misija pružiti podršku školskim knjižničarima putem računalne mreže kako bi poboljšali svoje usluge i zadovoljili korisnike. Za svoje edukacijske programe, Hrvatska mreža školskih knjižničara je dobila oznaku SKOCKANO kao dokaz visokih standarda kvalitete u području neformalnog obrazovanja. Ova oznaka potvrđuje predanost HMŠK-a unapređenju obrazovnih programa i pozitivnom utjecaju na školsko knjižničarsku zajednicu. Više informacija: https://sites.google.com/knjiznicari.hr/knjiznicari.
Virtualna soba Hrvatske mreže školskih knjižničara: https://connect.carnet.hr/hmsk
Na mrežnim seminarima mogu sudjelovati svi zainteresirani, neovisno o članstvu u Hrvatskoj mreži školskih knjižničara. Za svaki se mrežni seminar potrebno posebno prijaviti na poveznicama dostupnim uz naziv izlaganja u programu. Sve su prijave dostupne i u sustavu EMA. https://tinyurl.com/DMIP2025-program
BJELOVAR
Govorimo rukama – uvod u znakovni jezik kao oblik komunikacije
7. 3. 2025.; 11. 3. 2025.
Medicinska škola Bjelovar, Poljana dr. Franje Tuđmana 8, Bjelovar
Ova pedagoška radionica pruža učenicima priliku da upoznaju znakovni jezik kao vizualni oblik komunikacije te njegovu važnost u medijskoj pismenosti i inkluziji. Kroz praktične vježbe, učenici će razviti svijest o neverbalnom prijenosu informacija, naučiti osnove hrvatskog znakovnog jezika i bolje razumjeti važnost pristupačnosti medijskih sadržaja. Osim što potiče kritičko promišljanje o dostupnosti informacija, radionica učenike osposobljava za osnovnu komunikaciju na hrvatskom znakovnom jeziku i potiče ih na empatiju i inkluzivnost u svakodnevnoj komunikaciji i medijima.
Radionicu vodi Ana-Marija Ivanković, pedagoginja s iskustvom u edukaciji o znakovnom jeziku i promicanju pristupačne komunikacije u medijima. Kroz svoj rad aktivno potiče inkluziju i razvoj komunikacijskih vještina, posebice u kontekstu prilagođavanja medijskih sadržaja osobama s oštećenjem sluha.
ČAKOVEC
Govorimo rukama – uvod u znakovni jezik kao oblik komunikacije
7. – 10. 4. 2025.
Ekonomska i trgovačka škola Čakovec, Vladimira Nazora 36, Čakovec
Radionica na kojoj će se učenicima objasniti što je digitalni otisak i na kojoj će pokušati prepoznati naše svjesne i nesvjesne radnje na internetu. Voditeljica je Dijana Fric, prof., izvrsni savjetnik Hrvatskoga jezika i voditeljica fakultativne nastave Europsko građansko društvo u ETŠ-u Čakovec.
DALJ
Filmom protiv nasilja
7. – 8. 4. 2025., 13 – 15 h
Sudionici gledaju film “Aquaman i izgubljeno kraljevstvo”, nastavak filma “Aquaman” iz 2018., a nakon toga slijede radionice o sprječavanju nasilja u školi, ne samo fizičkog nego i na društvenim mrežama. Voditeljice aktivnosti su Nataša Seršić i Mirta Kovač.
DARUVAR
Jedan dan u informativnom programu
8. 4. 2025., 11:30 h
OŠ Vladimira Nazora Daruvar, Frankopanska 80, 43500 Daruvar
Radionica za učenike nižih razreda o tome kako nastaju informativne emisije na televiziji i tko je sve potreban kako bi vijesti došle do gledatelja. Voditeljica je učiteljica razredne nastave Biserka hrešić.
DICMO
Gledanje filma “Dječak u prugastoj pidžami”
27. 3. 2025., 12 h
OŠ Ante Starčevića, Kraj bb, Dicmo
Paralelno s interpretacijom ulomka “Dječak u prugastoj pidžami” John Boynea učenici sedmih razreda će imati priliku pogledati i film koji opisuje događaj iz Drugog svjetskog rata gledan očima djeteta, nakon čega slijedi razgovor na istu temu. Pokušat će se osvijestiti pojam holokausta, ubojstava tijekom rata te pogled na situacije kako ih dijete doživljava. Organizatorice su učiteljice hrvatskoga jezika.
DRNJE
Bitka mozga i mašine – otvoreno za javnost
9. 4. 2025., 16:30 h
Osnovna škola Frana Koncelak, Pemija 72, Drnje
Radionica tijekom koje će sudionici uspoređivati ljudsku kreativnost i kritičko razmišljanje s mogućnostima umjetne inteligencije, analizirati deepfake sadržaje, natjecati se protiv AI alata i raspravljati o ulozi AI u medijskoj pismenosti.
Uz učenike, svi zainteresirani roditelji i nastavnici mogu se prijaviti putem online obrasca, koji će se nalaziti na službenoj stranici i na Facebook grupi škole.
Osnovna škola “Fran Koncelak” dugi niz provodi Erasmus+ projekte u školi. 2023. godine škola je nagrađena Europskom nagradom za inovativno poučavanje u STEM području. Voditeljice Erasmus tima od samog početka su Ana Tustonjić Dombaj i Ksenija Varović, a ujedno su i voditeljice ove radionice.
ĐAKOVO
Kviz o motivima korištenja društvenih mreža
4. 4. 2025., 15:40 h
Srednja strukovna škola Antuna Horvata, Vijenac kardinala A. Stepinca 11, Đakovo
Učenici dvaju razreda sudjelovat će u kvizu o korištenju društvenih mreža i diskutirati o temama koje svako pitanje otvara. Nakon sudjelovanja u kvizu, svaki će učenik u online alat Slido napisati vlastiti motiv za korištenje društvenih mreža. Voditeljica je Tamara Jakšić, prof. engleskog i njemačkog jezika.
GARČIN
Digitalni tragovi
Tijekom ožujka
OŠ “Stjepan Radić”, Trg svetog Križa 19, Oprisavci, Garčin
Učenici 6. razreda će na satovima engleskog jezika i informatike biti upoznati s pojmovima digitalni tragovi i digitalni identitet. Razgovarat će o tome kako oblikovati pozitivne digitalne tragove te zašto su oni važni. Razgovarat će i o zaštiti svojih osobnih podataka te opasnostima na internetu. Na satu engleskog jezika pogledat će video uratke koji ih upozoravaju na to što sve ostaje za njima nakon objave na društvenim mrežama. Na satu informatike će izraditi različite igre i aktivnosti u online alatima (Wordwall, WordArt, Canva). Voditeljice aktivnosti su Sanja Pratljačić, učiteljica engleskog jezika, i Marina Vuković, učiteljica informatike.
Digitalni tragovi i društveni mediji
Tijekom ožujka
OŠ “Stjepan Radić”, Trg svetog Križa 19, Oprisavci, Garčin
Učenici 8. razreda će na satu razrednika saznati kako rade algoritmi na društvenim mrežama i zašto se svakome od nas prikazuju drugačije objave i prijedlozi videozapisa. Saznat će što su filter mjehurići i kako se grupiraju i koriste naši podaci koje ostavljamo na društvenim mrežama i internetu. Odgovore će pronaći u videolekciji “Algoritmi koji prate naše digitalne tragove” koju je u sklopu 5. Dana medijske pismenosti pripremila Leali Osmančević, magistra komunikologije. Voditeljica aktivnosti je Sanja Pratljačić, učiteljica engleskog jezika.
IMOTSKI
Detektiv u vlastitom džepu
7. i 8. 4. 2025., 10:30 h
Ekonomska škola Imotski; Ulica Bruna Bušića 59; 21260 Imotski
Dani medijske pismenosti u Ekonomskoj školi obilježit će se 7. i 8. travnja kroz različita predavanja i radionice namijenjene učenicima i profesorima. Govorit će se posebno o utjecaju AI na emocionalno zdravlje pojedinca, za učenike prvih i drugih razreda održat će se radionica, a za učenike trećeg i četvrtog razreda i kvizovi znanja. Predavači i organizatori su profesori Ivana Vlašić, Slaven Tolić i Silvana Vlašić.
ILOK
Mediji u vrtiću
Tijekom travnja
Dječji vrtić Crvenkapica, Trg sv. Ivana Kapostrana 2, Ilok
Nakon Slikovnice o medijima i Videa o medijima s djecom će se provoditi iskustvene aktivnosti. Provodit će se nove aktivnosti za pripremu video uratka Uskrsne čestitke – oblikovanje aplikacija, postavljanje u prostoru, snimanje, montaža. Sve će se objavljivati u zidnim novinama. Aktivnosti u ovoj odgojno-obrazovnoj skupini na temu medijske pismenosti provode se u kontinuitetu već četvrtu godinu. Odgojiteljice skupine Blaženka Crvenković i Sara Papak dobitnice su Nagrade Medijski Sokrat – najbolji učitelj medijske pismenosti u RH u 2024. godini u području Predškolski odgoj.
IVANIĆ-GRAD
Sindrom 17
14. 4. 2025.
Srednja škola Ivan Švear, Školska 12, Ivanić-Grad
Radionica za učenike na temu filma “Sindrom 17”, voditeljica je profesorica Dubravka Horvatić.
IVANKOVO
Dezinformacije i lažne vijesti
7. 4. 2025., 13:30 h
OŠ “August Cesarec”, Trg bana Jelačića 15, Ivankovo
Učenici će sudjelovati na radionici pod nazivom Dezinformacije i lažne vijesti. Cilj radionice je osvijestiti kod njih važnost ove teme. Učenici će steći nova znanja i dobiti korisne savjete kako razlikovati lažne od istinitih vijesti. Voditeljica je Jasenka Tisucki, učiteljica savjetnica hrvatskoga jezika.
KARLOVAC
Razmisli prije nego što klikneš!
7. 4. 2025., 10:45 h
Gimnazija Karlovac, Rakovac 4, Karlovac
Ova interaktivna radionica sastoji se od više različitih komponenti pomoću kojih će učenici shvatiti važnost medijske pismenosti, naučiti kako biti sigurni na internetu te prepoznati i razlikovati lažne vijesti od onih istinitih. Učenici će na primjeru triju scenarija pokušati izračunati svoj digitalni otisak i naučiti značenje istoga. Uz to, pomoću Privacy Checkup Challengea, naučit će koristiti postavke u društvenim mrežama u svrsi zaštite svojih podataka. Na samome kraju, na primjerima istinitih i lažnih vijesti, naučit će analizirati vijesti te kritički i objektivno razmišljati.
Interaktivna radionica održat će se na satu razrednika 3. razreda Gimnazije Karlovac. Radionicu će provoditi bivša učenica škole Magdalena Petrunić, a sada studentica prijediplomskog studija politologije na Fakultetu političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.
Jesmo li pismeni ako znamo pisati?
7. 4. 2025., 11:30 h
OŠ “Braća Seljan”, Vladimira Nazora 1, Karlovac
Panel rasprava s unaprijed pripremljenim tezama provest će se u dva sedma razreda. Učenici će isticati važnost digitalne pismenosti danas, kao i činjenice koje treba znati u digitalnome okruženju. Poticat će jedni druge da se ponašaju sigurno u digitalnom okruženju, s naglaskom na digitalnim tragovima. Poseban naglasak bit će na razvoju kritičkog mišljenja kod učenika koji posjećuju stranice s kockarskih sadržajima. Voditeljica je Andreja Ivka-Fićurin, učiteljica HJ, mentor.
Tajni svijet algoritama: Kako internet odlučuje umjesto nas?
9. 4. 2025., 8:00 h
Gimnazija Karlovac, Rakovac 4, Karlovac
Ova radionica učenicima će pomoći razumjeti kako algoritmi oblikuju njihov digitalni svijet, od pretrage na Googleu do preporuka na YouTubeu i društvenim mrežama. Cilj je osvijestiti kako personalizirani sadržaj može utjecati na mišljenja, odluke i ponašanje korisnika interneta. Obradit će se sljedeće teme: Što su algoritmi i kako funkcioniraju?; Kako pretraživači i društvene mreže prilagođavaju sadržaj korisnicima?; Filter baloni i eho komore – zašto vidimo samo određene informacije?; Utjecaj algoritama na kritičko razmišljanje i donošenje odluka.
Radionicu će voditi Daniela Marčetić iz Udruge stemKA, nastavnica matematike promovirana u zvanje mentora. Vodi i obrt DMath Luminus gdje provodi diferenciranu nastavu, radi s učenicima s poteškoćama u razvoju i darovitima te organizira edukacije za roditelje i stručnjake koji rade s djecom. Autorica je nekoliko videolekcija vezanih za nastavni sadržaj osnovnoškolske i srednjoškolske matematike.
Digitalni svijet i radio: Kako tehnologija mijenja način na koji komuniciramo?
7. 4. 2025., 10:30 h
Trend Radio, Vlatka Mačeka 26, Karlovac
Učenici 7.a i 7.b razreda posjetit će radio Trend povodom Dana medijske pismenosti. Imat će priliku razgovarati o utjecaju digitalizacije na medije i komunikaciju te kako su nove tehnologije transformirale tradicionalne oblike radija. Učenici će naučili o važnosti kritičkog razmišljanja u konzumiranju medijskih sadržaja, kao i o različitim platformama koje omogućuju širenje informacija. Ova interaktivna iskustva omogućit će im bolje razumijevanje uloge radija u suvremenom društvu i važnost medijske pismenosti u digitalnom dobu. Organizatori i voditelji aktivnosti su učiteljica informatike Karolina Borak i učitelj povijesti Dino Bogović iz OŠ “Braća Seljan“ Karlovac.
KAŠTELA
Istina ili laž, postajemo detektivi informacija
7. – 8. 4. 2025.
OŠ prof. Filipa Lukasa, Slavonska 5, Kaštel Stari
Radionica za učenike 4. razreda o tome kako prepoznati dezinformacije i provjeravati vjerodostojnost izvora. Voditeljica je učiteljica razredne nastave Ljubica Klanac.
KRIŽEVCI
Moja (ne)sigurnost na internetu i mentalno zdravlje
9. 4. 2025., 20 h
Učenički dom Križevci, Ratarna 10, Križevci
Učenički dom Križevci će Dane medijske pismenosti 2025. obilježiti provedbom radionice za učenike srednje škole. Kroz radionicu će učenici prepoznati važnost “čuvanja” i zaštite osobnih podataka, steći nova znanja o pojmu digitalnog otiska, provjeri točnosti određenih informacija koje na internetu mogu pronaći te spoznati važnost sigurnog korištenja interneta za mentalno zdravlje pojedinca. Uvodni dio radionice će biti kratki kviz kojim će se ispitati motivi učenika za korištenje interneta i društvenih mreža (materijali sa stranica projekta). Nakon kviza učenici će dati svoje viđenje pojma digitalni otisak. Nakon kratke rasprave će se kroz radne listiće ispitati znanje učenika o medijskoj pismenosti općenito, o načinima prepoznavanja lažnih stranica i dezinformacija na internetu kroz praktične zadatke, podijeliti svoja viđenja i iskustva sa zlostavljanjem na društvenim mrežama te posljedicama neodgovornog korištenja interneta na mentalno zdravlje. Za kraj voditeljica će podijeliti učenicima brošure o utjecaju interneta i negativnim posljedicama za zdravlje uslijed nesigurnog i neodgovornog korištenja interneta.
Učenički dom Križevci je odgojno-obrazovna ustanova u sustavu srednjoškolskog obrazovanja. Mješoviti je učenički dom i jedini učenički dom u Koprivničko-križevačkoj županiji. Broji 110 učenika, 90% polaznika su učenici Srednje Gospodarske škole. Aktivnost će provesti Sanela Hrg, sveučilišna magistra sestrinstva, koja radi u Domu kao zdravstvena voditeljica i kao odgajateljica.
MALI BUKOVEC
MiM (Mediji i mi)
7. – 11. 4. 2025.
OŠ Veliki Bukovec, Dravska 42, Veliki Bukovec, 42231 Mali Bukovec
RAZREDNA NASTAVA
Učenice članice Malih čuvara baštine izvest će igrokaz “Babica na fejsu” za učenike razredne nastave. Nakon odgledanog igrokaza učenici će s učiteljicama raspravljati o društvenim mrežama, kome su namijenjene, za što nam služe i smiju li se njima koristiti.
PREDMETNA NASTAVA
Predviđeno je više aktivnosti koje će se provoditi na satovima Informatike, Hrvatskog jezika i u školskoj knjižnici.
1. Literarno – likovni natječaj
MiM (Mediji i mi) – Pisanje literarnih i proznih radova na temu medija te izrada
i likovnih uradaka
2. Anketa o društvenim mrežama
3. Razredni plakat Društvene mreže i mi
Aktivnosti će provoditi učiteljice Hrvatskog jezika, Informatike, školska knjižničarka u suradnji sa svim učiteljima škole.
NAŠICE
Što gledamo?
7. 4. 2025., 11:45 h
Srednja škola Isidora Kršnjavoga, A. Cesarca 20, Našice
Svi često koristimo društvene mreže, no ponekad ne obraćamo pažnju tko koju društvenu mrežu koristi, na koji način te koja su dobna ograničenja za njihovo korištenje. U ovoj aktivnosti želi se upoznati učenike s vrstama društvenih mreža i potaknuti na zajednički razgovor o tome koje mreže koriste i poštuju li dobna ograničenja. Voditeljica je Mirjana Rajić, prof. njemačkog i engleskog jezika, izvrsna savjetnica.
Digitalni tragovi – otvoreno za javnost
10. 4. 2025., 12:30 h
Srednja škola Isidora Kršnjavoga Našice, A. Cesarca 20, 31500 Našice
Sve što stavljamo na internet, slike, objave, oglase, komentare ostaje kao naš digitalni trag. Pozivaju se sudionici da se zajednički prisjete kakve sve tragove ostavljaju i može li ih se po njima prepoznati i pronaći. Voditeljica je Adrijana Rajić, prof. savjetnik engleskog jezika. Prijave putem e-pošte: adrijana_rajic@yahoo.com.
OGULIN
Dani medijske pismenosti u IBM
7. – 13. 4. 2025.
OŠ Ivane Brlić-Mažuranić, J. B. Jelačića 1, Ogulin
Dani medijske pismenosti provest će se za učenike od 5. do 8. razreda. Upoznat će se s portalom Medijska pismenost, priručnicima, videolekcijama i kvizovima. U raznovrsnim digitalnim alatima izrađivat će digitalne materijale (prezentacije, plakate, padlete, umne mape, stripove i infografike) na temu zaštite i sigurnosti djece na internetu. Voditeljica aktivnosti je profesorica Mirjana Lesić.
Sigurni online – zaštita privatnosti i prevencija internetskih prijetnji
Sigurni online – zaštita privatnosti i prevencija internetskih prijetnji
8. 4. 2025., 8 h
Prva osnovna škola Ogulin – Područna škola Bernarda M. Luketića Zagorje, Gornje Zagorje 13, Ogulin
Kako zaštititi osobne podatke i izbjeći online prijevare? Na ovom događanju učenici će kroz sigurnosni kviz na platformi Kahoot testirati svoje znanje o sigurnosti na internetu, a zatim kroz studije slučaja rješavati konkretne probleme s kojima se mogu susresti u digitalnom okruženju. Naučit će prepoznati pokušaje prijevare, pravila sigurne online komunikacije i važnost prijavljivanja neprimjerenog sadržaja. Kroz praktične primjere, razvijat će vještine potrebne za sigurno i odgovorno korištenje digitalnih tehnologija.
Gordana Bertović, prof. vjeronauka i savjetnica, predaje vjeronauk u Prvoj osnovnoj školi Ogulin te PŠ Bernarda M. Luketića u Zagorju Ogulinskom. Aktivno je sudjelovala u kurikularnoj reformi, snimala video lekcije za i-Nastavu te provodila edukacije za učitelje. Nositeljica je Microsoftovog certifikata MIE Expert. Za svoj doprinos obrazovanju i kulturi nagrađena je priznanjem Hrvatskog sabora kulture te dvaput nagradom MZO-a za najuspješnijeg odgojno-obrazovnog djelatnika.
Tko je iza ekrana? – Kritičko razmišljanje u digitalnom svijetu
7. 4. 2025., 8 h
Prva osnovna škola Ogulin – Područna škola Bernarda M. Luketića Zagorje, Gornje Zagorje 13, Ogulin
Na ovom događanju učenici će istraživati kako prepoznati lažne vijesti, manipulirane slike i nepouzdane izvore informacija na internetu. Kroz interaktivne aktivnosti, poput igre Istina ili laž?, naučit će kako analizirati sadržaj i uočiti nepravilnosti u digitalnim slikama generiranima umjetnom inteligencijom. Cilj radionice je osvijestiti učenike o važnosti provjere informacija te ih potaknuti na odgovorno i sigurno korištenje interneta.
Valentina Blašković, mag. prim. educ., učitelj mentor, edukatorica je u području informatike i tehničke kulture te radi kao učiteljica Informatike u Prvoj osnovnoj školi Ogulin. Aktivno sudjeluje u projektima STEM edukacije, vodi radionice robotike i doprinosi razvoju digitalnih obrazovnih sadržaja. Nagrađena je brojnim priznanjima i članica je globalne zajednice inovativnih nastavnika MIE stručnjaka.
OSIJEK
#SLIKOVNICA: Čitaj, snimi, preporuči!
9. 4. 2025., 10 h
Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Cara Hadrijana 10, Osijek
Predstavljanje studentskih projektnih aktivnosti u kojima na kratkim videosnimkama recenziraju i promoviraju slikovnice. Događanje je namijenjeno studentima predškolskog odgoja, a voditeljica aktivnosti je doc. dr. sc. Vedrana Živković Zebec.
M – kao mediji
10. 4. 2025., 8 h
OŠ “Tin Ujević”, Opatijska 46, Osijek
Učenici prvoga razreda koristit će “Slikovnicu o medijima” autorice Alme Čakmazović i tematske plakate o medijima kojima će, u radioničkom dijelu obilježavanja događanja, kreativnim izražavanjem crtežom iznijeti svoje razumijevanje, zapažanja i umijeća snalaženja u svijetu medija. Radionicu organiziraju i provode učiteljica Snježana Udarević i stručna suradnica školska knjižničarka Slađana Rem.
PAKRAC
Kako rade algoritmi na društvenim mrežama
11. 4. 2025., 9 h
Osnovna škola braće Radića Pakrac, Bolnička 55, Pakrac
Učenici će poslušati predavanje na temu “Kako rade algoritmi na društvenim mrežama”, a zatim će rješavati vježbe uz koje će još bolje razumjeti algoritme, filter-mjehuriće te načine na koje se naši podaci grupiraju u velikim bazama podataka. Voditeljica je Martina Nenadović Lneniček, učiteljica hrvatskoga jezika.
PLOČE
Izloženost djece rane i predškolske dobi ekranima
8. – 11. 4. 2025.
Dječji vrtić Ploče, Trg bana Josipa Jelačića 10, Ploče
Prikaz rezultata istraživanja provedenog u DV Ploče u formi plakata uz savjete za roditelje o postavljanju granica i zaštiti djece pri korištenju ekrana. Organizatorice su Edita Mucić Šutić, psihologinja, i Olivera Medak, pedagoginja.
Prepoznavanje dezinformacija na internetu
4. 4. 2025., 12 h
Srednja škola fra Andrije Kačića Miošića, Tina Ujevića 5, 20340 Ploče
Ciljna skupina:
Učenici 3. razreda HTT-a (hotelijersko-turistički tehničari)
Trajanje: 90 minuta (2 školska sata)
Ciljevi radionice:
Razviti kritičko razmišljanje kod učenika pri čitanju vijesti i informacija na internetu.
Naučiti ih prepoznavati lažne vijesti i manipulativne informacije.
Pružiti alate i metode za provjeru izvora i vjerodostojnosti informacija.
Tijek radionice:
1. Uvod
Kratko objašnjenje što su dezinformacije i zašto su opasne. Prezentacija s primjerima lažnih vijesti, clickbait naslova i manipulacija slikama/videima.
2. Rad u grupama – “Istina ili laž?”
Učenici se dijele u 3-4 grupe. Svaka grupa dobiva nekoliko vijesti – neke su istinite, a neke lažne. Njihov zadatak je analizirati vijesti pomoću danih smjernica (tko je izvor, je li naslov senzacionalistički, postoje li vjerodostojni dokazi itd.). Svaka grupa predstavlja svoje zaključke.
3. Alati za provjeru informacija
Učenici se upoznaju s alatima za provjeru informacija: Google Reverse Image Search, Faktograf.hr (ili slične provjerene fact-checking stranice), Snopes.com. Pokazujemo kako koristiti te alate na konkretnim primjerima.
4. Učenici rade umne mape o Alatima za provjeru informacija
5. Zaključak i rasprava
Kratka diskusija – kako se mogu zaštititi od dezinformacija? Analiza umnih mapa. Pitanja i komentari učenika.
Voditeljice radionice: Maja Bojanović , nastavnica njemačkog i engleskog jezika i Tina Cvijanović, nastavnica informatike i računalstva.
RAŽANAC
Gledanje i interpretacija filma “Moj dida je pao s Marsa”
8. 4. 2025., 14 h
OŠ Jurja Barakovića, Ražanac X9, Ražanac
Učenici nižih razreda osnovne škole (1.,2.,3.) gledat će film “Moj dida je pao s Marsa” nakon čega će uslijediti interpretacija filma. Voditeljice aktivnosti su učiteljica razredne nastave Ana Zekanović i knjižničarka Danijela Petani.
RIJEKA
E kupi! Internet trgovina
11. 4. 2025., 12 h
OŠ Podmurvice, Podmurvice 6, Rijeka
Radionica za učenike 7. i 8. razreda, roditelje i nastavnike kojom se želi tematizirati kritičko promišljanje u djece – budućih potrošača, kao i njihovih roditelja i učitelja. Cilj je upoznati s namjerama oglašivača na internetu i osvještavanje pri kupnji. Voditeljica aktivnosti je Nada Kegalj, psihologinja OŠ Podmurvice.
SLATINA
Dezinformacije
15. 4. 2025., 13 h
OŠ Eugena Kumičića, Dobriše Cesarića 24, Slatina
Nakon uvodnog predavanja i uvoda u temu, učenici će u skupinama rješavati edukativni kviz znanja o dezinformacijama. U završnom dijelu proučit će razne primjere dezinformacija i završnim izlaganjem zaključiti radionicu. Voditeljica aktivnosti je Elvira Vujčić, učiteljica hrvatskoga jezika.
Osnove medijske pismenosti kroz igru – otvoreno za javnost
26. 4. 2025., 10 h
Društvo “Naša djeca” Slatina, Šetalište Julija Burgera 5, Slatina
Djeca vrtićke dobi i mlađi osnovnoškolci će se kroz priču i igru upoznati s osnovama medijske pismenosti. Društvo „Naša djeca“ Slatina je udruga koja okuplja volontere, djecu, roditelje, stručnjake koji djeluju na promociji prava i dobrobiti djece. Rad DND-a zasniva se na UN-ovoj Konvenciji o pravima djeteta. Predavačice Ivana Strupar i Elvira Vujčić učiteljice su hrvatskoga jezika u Osnovnoj školi Eugena Kumičića u Slatini. Elvira Vujčić voditeljica je i izvannastavne aktivnosti Medijska skupina u toj školi.
Upoznajte medijsku družinu “Spikalica” u školi s Erasmus akreditacijom – otvoreno za javnost
8. 4. 2025., 13 h
Osnovna škola Eugena Kumičića, Ulica Dobriše Cesarića 24, Slatina
Učenici će se upoznati s podcastom koji vode učenici Medijske družine “Spikalica”, a koja govori o aktivnostima i vijestima škole s Erasmus akreditacijom. Predavačica jIvana Strupar učiteljica je Hrvatskoga jezika, voditeljica medijske družine “Spikalica” i članica Erasmus tima. Prijave za sudjelovanjem e-poštom na: ivana.strupar@gmail.com.
SLAVONSKI BROD
Odnosi na mreži vs. odnosi uživo
7. 4. 2025., 13:10 h
Industrijsko-obrtnička škola Slavonski Brod, Eugena Kumičića 55, Slavonski Brod
Radionica za srednjoškolce koju će voditi stručna suradnica psihologinja.
SPLIT
Aktivnosti u Dječjem vrtiću Radost
7. – 11. 4. 2025.
DV Radost, PO Maslina, Grabova 9a/9b, Split
Različite aktivnosti za vrtićku djecu: Slikovnica o medijima, ilustracije, slikanje simbola, izrada plakata za oglase, izrada taumatropa i flipbooka. Igre: Zaraza emocija, Kako izgledaju emocije, Slike nam pričaju priču.
Misliš da je stvarno?
7. – 9. 4. 2025.
DV Rusulica, Stepinčeva 73, Split
Interaktivne radionice s djecom vrtićke dobi: gledanje videa “Medijska pismenost za najmlađe”, razgovor, korištenje “Slikovnice o medijima”, igre, likovno izražavanje i druge aktivnosti. Voditeljice aktivnosti su odgojiteljice Mirjana Cokarić, Sandra Jovišić i Danijela Dujmović Šućur.
Medijska pismenost za najmlađe
7. 4. 2025., 9:30 h
DV Marjan, PO Potočnica 2, Tršćanska 35, Split
Radionica u kojoj će djeca jasličke dobi steći prve spoznaje o medijima. Vodoiteljice su univ. mag.praesc. educ. Mirela Filipović-Grčić i univ.mag. praesc. educ. Sanja Zirojević.
Sigurno kroz digitalni svijet – otvoreno za javnost
11. 4. 205., 12 h
Gradska knjižnica Bol-Plokite, Tolstojeva 32, Split
Radionica za osnovnoškolsku djecu osmišljena kao kviz i prezentacija vezana za sigurnije korištenje interneta, u prostorijama gradske knjižnice Bol-Plokite (GKMM). Predavači i voditelji su Natalija Šegvić i Dino Rušinović. Prijave putem e-pošte: bol-plokite@gkmm.hr.
STRIZIVOJNA
Ostavljam li digitalni otisak?
11. 4. 2025., 11:35 h
OŠ “Ivana Brlić Mažuranić”, Braće Radić 166, Strizivojna
Predavanje, rasprava i korištenje digitalnih alata na temu digitalnog otiska, za učenike 8. razreda. Voditeljica je Zrinka Racić, profesorica povijesti i sociologije.
VELIKA GORICA
Savjetovanje (panel rasprava) na temu medijske pismenosti za najmlađe u Velikoj Gorici – otvoreno za javnost
9. 4. 2025., 10 – 13 h
Pučko otvoreno učilište Velika Gorica, Zagrebačka ul. 37, Velika Gorica
Savjetovanje (panel rasprava) na temu medijske pismenosti za najmlađe u Velikoj Gorici, u organizaciji najstarije i najveće organizacije za djecu u Republici Hrvatskoj, Saveza društava “Naša djeca” Hrvatske i Grada Velike Gorice. Panel je namijenjen za odgajatelje, učitelje, stručnjake, roditelje iz odgojno-obrazovnih ustanova, institucija, udruga i sl. Na panelu/savjetovanju otvorit će se teme medijske pismenosti i djece, ali iz jedne nove perspektive, a to je interaktivna tehnologija (kako se dizajniraju pametni telefoni da budu ciljano atraktivni djeci), zatim kako birati sadržaje prilagođene za djecu i roditelje te općenito o utjecaju medija na djecu.
Savez društava “Naša djeca” Hrvatske (Savez DND-a) je krovna organizacija koja okuplja osnovna društva “Naša djeca”, stručnjake, volontere, roditelje i pojedince koji žive i djeluju u Hrvatskoj na promociji prava i dobrobiti djece. Rad Saveza DND-a zasniva se na UN-ovoj Konvenciji o pravima djeteta, a ove godine slavi 75. obljetnicu djelovanja.
VIROVITICA
Nasilje u medijima
7. – 11. 4. 2025.
OŠ Ivane Brlić-Mažuranić, Tina Ujevića 18, Virovitica
Za učenike drugih razreda provest će se radionice “Nasilje u medijima”, koje će voditi stručna suradnica knjižničarka Vesna Zvečić. Cilj je radionica upoznati ih s nasiljem u različitim vrstama medija i njegovim utjecajem na njih. Radionice će se u OŠ Ivane Brlić-Mažuranić provoditi u školskoj knjižnici za učenike tri razreda matične škole, a u prostoru PŠ Rezovac, PŠ Čemernica i PŠ Taborište za učenike područnih škola.
VIS
Dani medijske pismenosti u AMK
7. – 13. 4. 2025.
Srednja škola “Antun Matijašević Karamaneo”, Viškog boja 13, Vis
Tijekom Dana medijske pismenosti učenici će se upoznati s portalom Medijska pismenost, priručnicima, videolekcijama i kvizovima. Nakon uvodnog predavanja na temu dezinformacija, učenici će rješavati edukativni kviz znanja i proučiti različite primjere dezinformacija. U digitalnim alatima po izboru izrađivat će digitalne materijale (prezentacije, plakate i infografike) na temu dezinformacija. Voditeljica aktivnosti je Josipa Poduje, prof.
VRBOVSKO
Fake News oder Wahrheit? (Lažne vijesti ili istina?)
8. – 11. 4. 2025.
Osnovna škola Ivana Gorana Kovačića, Kralja Tomislava 18, Vrbovsko
Radionica na njemačkom jeziku u kojoj učenici uče kako prepoznati lažne vijesti i provjeravati informacije. Događaj organizira učiteljica njemačkog jezika Nusreta Murtič, prof.
Lažne vijesti kao složeni fenomen
7. – 8. 4. 2025.
OŠ Ivana Gorana Kovačića, Kralja Tomislava 18, Vrbovsko
Radionica za učenike o različitim vrstama lažnih informacija. Voditlejica je Manuela Valenčić, učiteljica hrvatskog jezika.
VUKOVAR
Koliko interneta nosimo sa sobom? – otvoreno za javnost
7. 4. 2025., 10 h
Gimnazija Vukovar, Šamac 2, Vukovar
Svaka naša aktivnost na internetu ostavlja trag. Svaka objava, pretraga, lajk i prijava na neku platformu dio su našeg digitalnog identiteta koji ostaje zabilježen znatno dulje no što mislimo. No, koliko zapravo znamo o podacima koje dijelimo, tko ih koristi i na koji način utječu na našu privatnost? Predavanje istražuje pojam digitalnog traga i objašnjava na koji način društvene mreže, internetske stranice i aplikacije prikupljaju podatke o korisnicima. Sudionici će saznati kako algoritmi analiziraju naše navike i koriste ih za personalizaciju sadržaja, reklama i preporuka, često bez našeg svjesnog pristanka. Razmotrit će se kako funkcioniraju kolačići i zbog čega mnoge aplikacije koriste tzv. dark patterns kako bi nas potaknule na dijeljenje više informacija nego što bismo htjeli. Kroz konkretne primjere iz stvarnog života, sudionici će naučiti kako provjeriti što sve internet zna o njima te kako preuzeti veću kontrolu nad vlastitim podacima. Pokazat će se praktični načini upravljanja postavkama privatnosti na društvenim mrežama i pretraživačima te strategije za smanjenje digitalnog traga. Predavanje završava interaktivnom raspravom u kojoj će sudionici moći postavljati pitanja i podijeliti vlastita iskustva vezana uz privatnost na internetu. Cilj je podići svijest o važnosti zaštite osobnih podataka te potaknuti sudionike na promišljeno korištenje digitalnih tehnologija u svakodnevnom životu.
Voditeljica aktivnosti je Sanja Pavlović Šijanović, nastavnica vukovarske gimnazije, koja se već dugi niz godina bavi edukacijom mladih o medijskoj i digitalnoj pismenosti. Kroz svoje radionice i predavanja nastoji potaknuti kritičko promišljanje o medijskim sadržajima te osvijestiti važnost odgovornog ponašanja u digitalnom prostoru. Njezin je rad usmjeren na osnaživanje mladih u analizi i prosudbi informacija, kako bi se lakše snalazili u suvremenom medijskom okruženju i zaštitili vlastitu privatnost na internetu.
Kontakt za prijavu i više informacija o događanju: sanja.pavlovic-sijanovic@skole.hr.
UI i medijska pismenost – kako umjetna inteligencija oblikuje vijesti i društvene mreže? – otvoreno za javnost
4. 4. 2025., 16 h
Gimnazija Vukovar, Šamac 2, Vukovar
Događanje namijenjeno je srednjoškolcima s ciljem povećanja razine znanja o ulozi umjetne inteligencije u medijskom prostoru. Sudionici će kroz edukativno predavanje i interaktivnu radionicu saznati kako algoritmi oblikuju vijesti koje svakodnevno konzumiramo, na koji način umjetna inteligencija generira sadržaje te kako prepoznati manipulaciju i dezinformacije u digitalnim medijima. Poseban naglasak u sklopu edukativnog predavanja bit će na razumijevanju načina na koje društvene mreže koriste umjetnu inteligenciju za personalizaciju sadržaja i kako generativni modeli, poput deepfake tehnologije, mogu utjecati na percepciju stvarnosti. Kroz konkretne primjere, sudionici će analizirati načine na koje umjetna inteligencija oblikuje medijski narativ te kako mogu prepoznati sintetičke i manipulirane sadržaje. U praktičnom će dijelu radionice analizirati različite medijske izvore, uspoređivati algoritamski odabrane vijesti, upoznati se s alatima za provjeru informacija, razgovarati o važnosti kritičkog razmišljanja u digitalnom dobu te ponuditi savjete kako odgovorno konzumirati medijski sadržaj u doba umjetne inteligencije. Na kraju događanja, sudionici će imati priliku testirati svoje znanje kroz kratki kviz, a u otvorenoj raspravi moći će postavljati pitanja i dijeliti svoja iskustva. Cilj događanja je osnažiti srednjoškolce u razumijevanju utjecaja umjetne inteligencije na informacijski ekosustav te ih potaknuti na odgovorno i kritičko korištenje digitalnih medija.
Voditelji aktivnosti, nastavnici vukovarske gimnazije Davor Šijanović, Antonija Milić i Sanja Pavlović Šijanović, kontinuirano provode radionice medijske pismenosti. Pružajući djeci i mladima priliku da razvijaju vještine analize, prosudbe i kritičkog promišljanja o medijskim sadržajima, nastoje potaknuti mlade na kritički i argumentirani pristup suvremenim medijskim fenomenima te na odgovornu izradu i konzumaciju medijskih sadržaja.
Kontakt za prijavu i više informacija o događanju: sanja.pavlovic-sijanovic@skole.hr.
ZADAR
Odrastanje u svijetu medija – pozitivne i negativne strane medija
7. – 11. 4. 2025.
OŠ Šimuna Kožičića Benje, Asje Petričić 7, Zadar
Program aktivnosti za učenike 2. razreda: radionice po grupama; izlaganje rezultata grupnog rada; sinteza. Održat će se i posebna radionica i predavanje za učenike i roditelje. Voditeljica je Gordana Šarić mag. prim. educ., savjetnica.
Razumijevanje osnovnih vrsta medija
7. 4. 2025., 8:50 h
OŠ Voštarnica-Zadar, Asje Petričić 5e, Zadar
Za učenike s teškoćama održat će se nastavni sat Razumijevanje osnovnih vrsta medija (tv, radio, internet, novine, društvene mreže). Koristit će se slike i simboli kako bi se lakše povezali medije s njihovom funkcijom. Nastavni sat pripremit će učiteljica edukacijski rehabilitator Marija Pešut i knjižničarka Danijela Petani.
Pravila lijepog ponašanja i komuniciranja na internetu
26. 3. 2025., 13:05 h
OŠ Voštarnica, Asje Petričić 7, Zadar
Učenici s intelektualnim teškoćama (19-21 godina) tijekom održavanja izvannastavne aktivnosti Filmska grupa pogledat će videolekciju te ju zajedno analizirati. Voditeljica Filmske grupe je Ivana Birsa, mag. rehab. educ.
ZAGREB
Prikriveno oglašavanje
9. 4. 2025., 12:20 h
OŠ Središće, SR Njemačke 2a, Zagreb
Učenici 4.a će se upoznati s pojmom prikrivenog oglašavanja s fokusom na plasman proizvoda u YouTube objavama i zavaravajuće oglašavanje na internetu. Voditeljica radionice je Sandra Žnidarić, učitelj mentor.
Stvarno smo u filmu
10. 4. 2025., 16 h
DV “Grigor Vitez”, Rudeška 71, Zagreb
Radionica za djecu i roditelje o medijskoj prošlosti i sadašnjosti.
Prepoznajem emocije u medijskom okruženju
8. 4. 2025., 16:10 h
OŠ Brezovica, Brezovička cesta 98a, 10257 Brezovica, Zagreb
Učenici 3. razreda, polaznici izvannastavne aktivnosti “Medijska pismenost”, istraživat će i proučavati emocije na zadanim medijskim primjerima. Potom će mapirati medije i emocije prepoznate u zadanim medijskim primjerima uz povezivanje istih s vlastitim iskustvom. Konačno, učenici će izložiti i prezentirati rezultate svoga rada. Ova se aktivnost provodi s primarnom svrhom razvijanja svijesti učenika o utjecajima medija na čovjeka te razvijanja učeničkog kritičkog pristupa medijskim informacijama. Voditeljica događanja je učiteljica dr. sc. Katarina Vanek.
AlgoWatch – izložba: “Razotkrivanje algoritama: kako oblikuju naš digitalni svijet” – otvoreno za javnost
9. – 16. 4. 2025., radnim danom 9 – 19 h, subotom 9 – 14 h
Nacionalna i sveučilišna knjižnica, Hrvatske bratske zajednice 4, Zagreb
Ova izložba namijenjena je učenicima od petog do osmog razreda osnovne škole, srednjoškolcima, učiteljima, nastavnicima, stručnim suradnicima, ali i svima koji žele saznati više o ulozi algoritama u našoj digitalnoj svakodnevici. Poseban naglasak izložbe je na algoritamskoj pismenosti, s ciljem osvještavanja posjetitelja o ulozi algoritama i umjetne inteligencije u našim životima, ali i o utjecaju koji algoritmi imaju na odluke koje donosimo u svijetu društvenih mreža. Kroz edukativne i interaktivne materijale, posjetitelji će imati priliku naučiti kritički analizirati sadržaj koji im se prikazuje putem različitih digitalnih platformi.
Veće grupe i razredi mogu se prijaviti na mail info@dkmk.hr nakon što provjere dostupnost termina putem poveznice: tinyurl.com/m6cuvupt
Cilj Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu, koje organizira ovu izložbu u sklopu projekta AlgoWatch, sustavna je edukacija o medijima, prvenstveno onima u Hrvatskoj, te poticanje razvoja osviještenih korisnika koji s razumijevanjem i kritičkim odmakom konzumiraju medijske sadržaje koje sami odabiru. Predavanja i interaktivne radionice održavaju s najmlađima u dječjim vrtićima, u osnovnim i srednjim školama, svim odgojno-obrazovnim djelatnicima, roditeljima i osobama treće životne dobi.
Pokažimo što znamo o medijskoj pismenosti
9. 4. 2025., 19:30 h
Centar za djecu Zagreb, Podružnica Antun Gustav Matoš, Selska cesta 132, 10000 Zagreb
Kviz znanja i vještina u području medijske pismenosti. Voditeljice aktivnosti su odgajateljice Natalija Polešćak Vuković, dipl. soc. radnik, i Zorica Volarević Mihetec, prof. soc. pedagog.
Sjaj i bijeda društvenih mreža
Tijekom travnja
Škola za cestovni promet, Trg J. F. Kennedyja 8, Zagreb
Kao što već niz godina rade u online grupi Literarni sladokusci zagrebačke Škole za cestovni promet, i na ovim Danima medijske pismenosti kroz brojne aktivnosti nastojat će se ukazati na korisnost i opasnost društvenih mreža (Sjaj i bijeda društvenih mreža – iluzija života, peglanje stvarnosti, Jesam li mrežni JA stvaran, Netflix: Adolescence – od mreže do zločina, Tajne emotikona – šifrirani govor mržnje).
Poveznica za sudjelovanje učenika i nastavnika: https://tinyurl.com/5xdb8fkc
Uskrsni običaji kroz medije
10. 4. 2025., 10 h
Etnografski muzej, Trg Mažuranića 14, Zagreb
Radionica “Penganje jaja”, u Etnografskom muzeju u preduskrsnom vremenu, učenike OŠ braće Radić iz Zagreba naučit će o tradicionalnim običajima dubrovačkoga kraja te o samom načinu izrade ove tehnike. O povijesti penganja jaja i o ovoj nematerijalnoj kulturnoj baštini učenici radijske grupe snimit će radijsku emisiju. Stvaranjem radijske emisije od ideje do realizacije učenici će prolaziti sve faze ovoga medija (izrada sinopsisa, snimanje, montaža, emitiranje) i tako obilježiti Dane medijske pismenosti. Radijska emisija bit će objavljena na mrežnim stranicama škole. Ovu radionicu fotografirat će profesionalna fotografkinja Mara Bratoš te će tako ovaj događaj biti zabilježen na još jednom mediju. Voditeljica i organizatorica događanja je Ivana Bilić, profesorica hrvatskoga jezika iz OŠ braće Radić u Zagrebu, u suradnji s Etnografskim muzejom.