Zabavni su i djeluju bezazleno, no putem kvizova i testova osobnosti na društvenim mrežama prikupljaju se vaši osobni podaci i podaci vaših prijatelja pa je moguća i njihova zloporaba

Prevela i prilagodila: Marta Hržić Bijelić

Ako ste na Facebooku rješavali kviz kako biste otkrili koja ste vrsta pizze, kakva je vaša osobnost sudeći po kućnome ljubimcu, ili koji je grad u Hrvatskoj ili na svijetu baš po vašoj mjeri, vjerojatno pritom niste razmišljali koliko osobnih podataka tako otkrivate i kome. Ovakvi i slični kvizovi preplavili su Facebook i druge društvene mreže pa čak i ako ih sami ne ispunjavate, vjerojatno često vidite rezultate testova svojih prijatelja.

Većina korisnika Facebooka smatra ovakve kvizove bezazlenima, no portal Common Sense Media upozorava: “Vaši osobni podaci i osobni podaci vaših prijatelja mogu se koristiti za štošta, čak i za utjecanje na predsjedničke izbore”. Autorica Caroline Knorr objašnjava da su ovakvi kvizovi osobito privlačni djeci i mladima u trenutku kada pokušavaju otkriti tko su, jer ih definiraju i dijele u društvene skupine u kojima se osjećaju sigurno, znajući da postoje i drugi slični njima. No problem je što se putem različitih kvizova i testova osobnosti prikupljaju podaci koji se onda mogu zlorabiti, na što ukazuje i posljednji skandal s Facebookom.

Sve informacije koje ste o sebi otkrili na društvenim mrežama – svaka fotografija koja vam se svidjela, svako mišljenje s kojim ste se složili, svaki citat poznate osobe s kojim se niste složili – mogu biti kupljene, prodane ili čak ukradene, a onaj tko se domogne vaših osobnih podataka, znat će gotovo sve o vama, kao i o vašim prijateljima.

Podaci o djeci koje je bolje ne objavljivati na Facebooku

Slično je i s online testovima osobnosti. Zabrinjavajuće je što te aplikacije ne prikupljaju samo podatke iz online kvizova i testova osobnosti, već se “prikopčaju” na društvenu mrežu i poput parazita prikupljaju sve podatke s vašeg Facebook profila, uključujući vaše političke i vjerske stavove. Vaši Facebook prijatelji također mogu nesvjesno dijeliti vaše podatke dok rješavaju kvizove dajući tako kreatorima tih kvizova uvid u druge profile te im omogućuju stvaranje grupa istomišljenika. Takve grupe mogu biti vrijedne svakome tko želi ciljano reklamirati neki proizvod ili uslugu. Bez obzira na to radi li se o oglašavanju nekog brenda cipela ili o političkoj kampanji, poruka se ovako može isporučiti ciljanoj publici koja će je učiniti viralnom.

Uvijek je dobro biti svjestan novih marketinških strategija i redovito obnavljati postavke privatnosti na društvenim mrežama, poručuje Caroline Knorr te obiteljima predlaže da se pridržavaju sljedećih savjeta za sigurno korištenje društvenih mreža:

Kako zaštititi osobne podatke na društvenim mrežama

  1. Oprezno s kvizovima i testovima osobnosti

Budite oprezni s kvizovima i testovima osobnosti na društvenim mrežama. Ako želite biti sigurni, jednostavno ih nemojte rješavati. Svaki vaš klik daje kompanijama informacije o vama. Premda nije svaki kviz povezan sa zlouporabom podataka, trebali biste prije rješavanja pažljivo pročitati uvjete korištenja kako biste saznali koje se sve informacije prikupljaju o vama i kako se koriste.

  1. Provjerite koje sve informacije o sebi dijelite na društvenim mrežama

Kada kliknete na neki kviz, trebali biste vidjeti koje se sve informacije iz vašeg profila traže. Neke aplikacije dopuštaju vam da u datom trenutku uredite te informacije, ali budite svjesni da najčešće dijelite više nego što biste htjeli.

  1. Redovito obnavljajte postavke privatnosti na svim društvenim mrežama koje koristite

Sve društvene mreže nude postavke privatnosti, no uglavnom ih morate sami postaviti i uključiti. Ovo je odličan trenutak da sjednete sa svojom djecom i pregledate njihove postavke privatnosti na društvenim mrežama. Facebook nudi nekoliko razina privatnosti i Caroline Knorr kaže da je najsigurnije da sve objave budu vidljive samo vašem djetetu, što znači da ih samo ono može vidjeti, te ih Facebook ne smije dijeliti s drugima. Također pregledajte što Facebook od osobnih podataka dijeli s drugim aplikacijama.

  1. Koristite dvofaktorsku provjeru autentičnosti

Većina društvenih mreža nudi ovu vrstu provjere autentičnosti, koja vam dozvoljava da ovlastite samo određene uređaje s kojima pristupate svom korisničkom računu, odnosno profilu. Ona povećava razinu sigurnosti jer onemogućuje druge ljude da se prijave s vašim korisničkim računom, čak i ako imaju vašu lozinku.

  1. Izbrišite stare korisničke račune i promijenite svoje lozinke

Stari profili i korisnički računi idealna su meta hakera. Kako biste ih pronašli, upišite na Googleu svoje ime i prezime; iznenadit ćete se što ćete tamo pronaći. Ako ih vi možete pronaći, mogu i drugi. Još jedna važna stvar je povremeno mijenjati lozinke.

Koja je najbolja lozinka?

Foto: Pixabay