Učenici koji se po nečemu razlikuju od svojih vršnjaka, djeca s posebnim potrebama i darovita djeca često su protagonisti dokumentarnih filmova Medijske družine ZAG, koja već 15 godina djeluje u zagrebačkoj Osnovnoj školi Marije Jurić Zagorke

Piše: Ana Dokler

Medijska družina Zaigrani Aktivni Gromoglasni – ZAG, koja djeluje u Osnovnoj školi Marije Jurić Zagorke u zagrebačkoj Dubravi, prepoznatljiva je po dokumentarnim filmovima i radijskim reportažama o djeci s posebnim potrebama i toleranciji prema različitostima. Redovito sudjeluju i osvajaju nagrade na festivalima, revijama i smotrama dječjeg filma, a njihovi se filmovi svake godine prikazuju i na Festivalu o pravima djece.

“Našu školu pohađa oko 750 učenika i među njima uvijek možemo pronaći zanimljive protagoniste i teme za naše filmove. Tako smo u proteklih 15 godina snimili pedest filmova o darovitim učenicima, njihovim hobijima, djeci s posebnim potrebama, mladim uspješnim sportašima, blizancima, poznavanju djela književnice Marije Jurić Zagorke, pomoćnicima u nastavi, djeci kojima hrvatski nije materinji jezik… Snimajući te filmove, učenici kroz igru i zabavu uče o kadrovima i planovima, ali i o međusobnoj toleranciji i prihvaćanju različitosti”, kaže Melita Horvatek Forjan, koja vodi medijsku družinu s kolegicama Natašom Jakob i Anom Brčić Bauer.

medijska-pismenost-zag-voditeljice

Sve tri su profesorice hrvatskog jezika u OŠ Marije Jurić Zagorke, a medijsku družinu namijenjenju učenicima od 5. do 8. razreda osnovale su Melita Horvatek Forjan i Nataša Jakob 2002. godine, nakon jedne Škole medijske kulture “Dr. Ante Peterlić” koju do danas redovito pohađaju.

“Tada smo bile na Radionici dokumentarnog filma koju je vodio Petar Krelja i zarazile se filmom te odlučile pokrenuti filmsku družinu i u našoj školi. Kupljena je osnovna filmska oprema – mala digitalna Canon kamera, stativ, slušalice i mikrofon. Uz pomoć Vere Robić-Škarice, tadašnje tajnice Hrvatskoga filmskoga saveza, organizirali smo Radionicu dokumentarnog filma za učenike šestog i sedmog razreda na kojoj su nas osnovama snimanja i montaže podučavali snimatelj Vedran Šamanović i montažer Staša Čelan. Primijenjujući odmah ta znanja, snimili smo naš prvi dokumentarni film ‘D’ o darovitom plivaču školskoga Plivačkoga kluba ‘Dubrava’ Dini Hadžiću, ponosnom vlasniku deset zlatnih medalja. Film je osvojio 3. mjesto na 41. reviji dječjeg filmskog stvaralaštva i ohrabreni tim uspjehom nastavili smo dalje sami snimati dokumentarce i okupljati mlade filmofile”, priča prof. Horvatek Forjan.

U medijskoj grupi bave se i fotografijom pa su do danas priredili desetak fotografskih izložbi i prezentacija, a svoj su rad proširili i na radijsko stvaralaštvo i snimili pet radijskih emisija.

Kako je medijska družina rasla, 2007. osnovana je Udruga ZAG, koja okuplja učenike, njihove roditelje i učitelje koje zanima rad s darovitom djecom i djecom s posebnim potrebama u području medijske kulture.

medijska-pismenost-zag-družina

Melita Horvatek Forjan i drugim voditeljima školskih filmskih družina preporučuje osnivanje udruge kako bi se mogli prijavljivati na natječaje i tako, primjerice, doći do sredstava za potrebnu opremu ili putovanja na snimanja i festivale.

‘Dobar film otvara sva vrata’

Premijere i projekcije ZAG-ovih filmova do sada su se, osim u školi, održavale i u kinima Tuškanac, Cinestar i Europa, u zagrebačkoj džamiji te Muzeju Mimara.

“Ljudi su nam uvijek bili spremni pomoći oko organizacije takvih događaja. Vjerujem da dobar film otvara sva vrata”, kaže Melita Horvatek Forjan, posebno ponosna na akciju Lift za lumene, potaknutu filmom “Zagorkini lumeni” (2005.) o djeci s posebnim potrebama – uspješnom plivaču Kristijanu, koji je rođen bez desne potkoljenice, i Filipu, koji ima cerebralnu paralizu i nastavu pohađa u invalidskim kolicima. U akciju prikupljanja sredstava za izgradnju dizala u školi uključili su se svi učitelji, učenici i njihovi roditelji, a nakon premijere filma u Cinestaru, organizirana su i tri humanitarna koncerta te prodajni božićni sajam, napravljena radijska i televizijska promidžba i objavljeni brojni članci o akciji. U svega nekoliko mjeseci sakupljeno je 270.000 kuna potrebnih za izgradnju dizala, koje i danas omogućuje samostalno kretanje učenicima u invalidskim kolicima.

Na temelju svog iskustva u vođenju školske družine Melita Horvatek Forjan i Nataša Jakob napisale knjigu “Od ideje do premijere – vodič za voditelje filmskih i videodružina” koju je 2011. izdao Profil.

Svoja znanja dijelile su i kao voditeljice filmskih programa Škola u kinu (za zagrebačke i sesvetske osnovnoškolce) i Crtić u vrtić (za polaznike vrtića Novoga Zagreba) te kao predavačice na Školi medijske kulture o Medijskoj kulturi kao izvannastavnoj aktivnosti.

Kakvi medijski sadržaji djeci pomažu u prihvaćanju razlika