YouTuberi su među djecom i mladima danas popularniji i često imaju veći utjecaj na njih nego glazbene, filmske ili televizijske zvijezde. Kako bi se znali zaštititi od negativnih utjecaja, razgovarajte s djecom o YouTuberima koje prate i načinu funkcioniranja ove platforme

Piše: Marta Hržić

Današnjoj generaciji djece i mladih YouTube je ono što je prijašnjim generacijama bila televizija. Zvijezde YouTubea mlade privlače više nego klasični celebrityiji, no s druge strane, neki od njih izazivaju zgražanje svjetske javnosti zbog objavljivanja snimki nasilja, slučajnih ubojstava, pronalaženja leševa…

U studiji koju je provela organizacija Defy Media, 63 posto ispitanika između 13 i 24 godine reklo je da bi isprobali neki brend koji je preporučila YouTube zvijezda, dok je njih 48 posto reklo da bi to učinilo ako bi neki brend preporučila filmska ili televizijska zvijezda. Taj trend uočili su i proizvođači pa su se mnogi od njih okrenuli YouTuberima za promociju svoga brenda.

YouTube je djeci najdraži brand

Časopis Variety 2014. proveo je anketu među američkim tinejdžerima (13-18 godina) kako bi otkrio koga ta populacija smatra najutjecajnijim idolima, točnije tražili su od njih da poredaju 20 najpopularniji osoba na temelju njihove pristupačnosti, autentičnosti i nekoliko drugih kriterija. Na vrhu te ljestvice popularnih osoba YouTuberi su zauzeli prvih pet mjesta, ispred, primjerice, Jennifer Lawrence i Katy Perry. Isti časopis proveo je anketu i sljedeće godine – rezultat je bio gotovo identičan, s time da su prvih šest mjesta zauzeli YouTuberi.

Razlozi planetarne popularnosti YouTubera

Pozivajući se na nekoliko istraživanja, Adrew Arnold u svom blogu na Forbesu navodi tri moguća razloga popularnosti ovih influencera:

  1. YouTube zvijezde bolje razvijaju odnose sa svojom publikom od klasičnih zvijezda.
  2. One više angažiraju svoju publiku.
  3. YouTuberi postavljaju trendove i oblikuju popularnu kulturu.

Za razliku od klasičnih zvijezda, kojima agenti za odnose s javnošću razvijaju strategije ponašanja, YouTuberi su spontani i ostavljaju dojam autentičnosti, što je nemoguće kod PR strategija, a ljudi to odmah osjete. Youtuberi se ne boje reći ono što bi moglo izazvati kontroverze, ne libe se doticati tema kao što su rodna neravnopravnost i rasizam, dok holivudske zvijezde u pravilu ne govore o društvenim temama (izuzev najpoznatije glumice-aktivistice Susan Sarandon i recentnog #MeToo pokreta). Osim toga, Googleovo istraživanje je pokazalo kako 40 posto milenijalaca misli da ih YouTuberi razumiju bolje od njihovih prijatelja, dok 70 posto tinejdžera vjeruje više zvijezdama YouTubea, nego klasičnim zvijezdama.

YouTuberi su angažirani oko svoje publike jer im ona ispod njihovih videa ostavlja komentare i pitanja na koja oni onda rado odgovaraju, što je kod klasičnih zvijezda nezamislivo, gdje pitanja postavljaju uglavnom novinari i novinarke.

Moj sin igra Minecraft i želi biti YouTuber

Popularnu kulturu kod mlađih generacija nastavljaju razvijati mladi YouTuberi, više nego televizija – ona je rezervirana za starije generacije. Tako je na primjer  istraživanje sveučilišta u Twenti pokazalo kako tinejdžeri koji redovito prate YouTube zvijezde priznaju da ih “zanima što stariji youtuberi imaju za reći jer im to pomaže oblikovati svoja mišljenja i stavove”.

Razgovarajte s djecom o YouTuberima koje prate

Ponekad YouTuberi prekorače granicu dobrog ukusa, vrlo vjerojatno bez nakane, ali to svejedno može itekako utjecati na mlade, i to u negativnom smislu, piše Caroline Knorr na portalu Common Sense Media. Ona je opisala kako to obično ide kada neki YouTuber nepromišljenim ponašanjem sablazni javnost: YouTuber prvo napravi ili kaže nešto šokantno; polovica internetskih korisnika burno odreagira, dok ga druga brani; zatim se video miče s YouTubea, no ne prije nego što ljudi pohrle na njegov kanal da vide što je to kontroverzno u njemu. Kako bi zaokružio čitavu priču, isti YouTuber tada objavljuje video u kojem se ispričava za nepromišljeni čin. No tu priči nije kraj jer, posljedično, dotični YouTuber poveća svoju gledanost, odnosno popularnost. Donedavno je Google, čiji je YouTube tvrtka-kći, blagim kaznama kažnjavao YouTubere koji su prešli granicu i uzimao dio njihove zarade od reklama koje se nalaze na njihovim kanalima. U posljednje vrijeme, Google pojačava kazne, ali i dalje ne uklanja video prije nego ga pregleda još više ljudi, što je svakako problematično.

Zato Caroline Knorr naglašava ogromnu važnost svakodnevnog razgovora roditelja i djece o onome što vide na različitim YouTube kanalima.

Kad razgovarate s djecom o YouTuberima, imajte na umu da oni svakim pregledom videa zarađuju novac. Naglasite to djetetu i objasnite mu da su zato nekad skloni izazvati kontroverze, jer više pregleda znači više dolara, odnosno bilo koje druge valute. Pitajte ih, vrijedi li ranjavati druge ljude u opasnim kaskaderskim pothvatima, samo kako bi se zaradilo, jer dijete može steći iskrivljeno poimanje o zarađivanju novca.

5 stvari koje možete napraviti kako bi YouTube učinili sigurnijim za djecu

Već smo naglasili kako su YouTuberi popularniji od klasičnih zvijezda i kako imaju daleko veći utjecaj na to kako će dijete trošiti svoj džeparac – YouTuberi najčešće zastupaju neki brend, što znači da indirektno određuju što će dijete kupovati.

Još jedna stvar o kojoj biste trebali razgovarati je da kaskaderske ludorije na YouTube kanalima nikako ne bi smjeli izvoditi u stvarnome životu niti nagovarati svoje prijatelje na takvo što, jer bi se mogli ozbiljno ozlijediti.

Dokle god Google kao matična tvrtka ne osmisli jači mehanizam kažnjavanja i shvati zašto je važno kontroverzni video ukloniti prije nego ga pregledaju tisuće, ili čak milijuni pratitelja, i dok sami YouTuberi ne shvate da imaju veći utjecaj na svoju mladu publiku od bilo kojeg klasičnog idola, poruku da je sigurnost i briga za druge važnija od zarade trebaju djeci prenositi roditelji. Razgovor je svakako nužan – roditelji bi trebali biti uključeni virtualni život svoje djece i pomoći im razlučiti što je dobro, a što ne u bespućima interneta.

Foto: portalgda on Visualhunt / CC BY-NC-SA