Razgovarajte s djecom o vijestima i svim drugim medijskim sadržajima koje prate. Kako bi ih potaknuli na kritičko razmišljanje, postavite im neka od ovih pitanja

Piše: Ana Dokler

Tko? Što? Gdje? Kada? Kako? Zašto? Ovih šest pitanja, posebno važnih u novinarstvu, možemo imati na umu kad god se susretnemo s nekom novom informacijom. Ta nam pitanja mogu biti i polazište za kritičko razmišljanje, a možemo ih po potrebi i proširivati, kao što je predloženo u “šalabahteru za kritičko mišljenje” na stranici kanadske neprofitne organizacije Global Digital Citizen Foundation.

Vatikanski podrumi i Antuntun – zašto i kako razvijati kritičko mišljenje

Kritičko mišljenje jedna je od ključnih vještina medijske pismenosti, a posebno je važna i kod razlikovanja istinitih i lažnih vijesti. Kada razgovarate s djecom o vijestima, ali i drugim medijskim sadržajima, uvijek im možete postaviti neka od ovih pitanja, kao i smisliti svoja, kako bi ih potaknuli na razmišljanje, diskusiju i daljnje istraživanje.

Tko?

  • Tko od ovoga ima koristi?
  • Kome to može štetiti?
  • Tko o tome odlučuje?
  • Na koga to direktno utječe?
  • Koga ste još čuli da o ovome govori?
  • S kime bi bilo najbolje o tome razgovarati?
  • Tko su ovdje ključni ljudi?
  • Tko zaslužuje priznanje za to?

Što?

  • Što su ovdje jake strane, a što slabosti?
  • Koje je drugačije gledište?
  • Koja je alternativa?
  • Što bi mogao biti protuargument?
  • Koji je najboilji/najgori ishod?
  • Što je najvažnije/najmanje važno?
  • Što možemo učiniti za pozitivnu promjenu?
  • Što stoji na putu našem djelovanju?

Gdje?

  • Gdje bismo ovo mogli vidjeti u stvarnom životu?
  • Gdje možemo pronaći slične koncepte ili situacije?
  • Gdje je ovo najpotrebnije?
  • Gdje bi u svijetu ovo bilo problem?
  • Gdje možemo dobiti više informacija?
  • Gdje možemo tražiti pomoć u vezi toga?
  • Kamo će nas ova ideja odvesti?
  • Gdje je prostor za poboljšanje?

Kada?

  • Kada je ovo prihvatljivo/neprihvatljivo?
  • Kada bi naše društvo od ovoga moglo imati koristi?
  • Kada bi ovo stvorilo problem?
  • Kada je najbolje vrijeme za djelovanje?
  • Kada ćemo znati da smo uspjeli?
  • Kada je ovo imalo važnu ulogu u našoj povijesti?
  • Kada možemo očekivati da će se to promijeniti?
  • Kada bismo trebali potražiti pomoć u vezi ovoga?

Zašto?

  • Zašto je ovo problem/izazov?
  • Zašto je ovo važno za mene/druge?
  • Zašto je ovo najbolji/najgori scenarij?
  • Zašto to utječe na ljude?
  • Zašto bi ljudi trebali ovo znati?
  • Zašto je tako dugo ovako?
  • Zašto smo dopustili da se to dogodi?
  • Zašto je danas ovo potrebno?

Kako?

  • Koja je sličnost između ovoga i ……?
  • Kako ovo može poremetiti stvari?
  • Kako znamo istinu o ovome?
  • Kako ćemo tome sigurno pristupiti?
  • Koju dobrobit ovo donosi nama/drugima?
  • Kako ovo nama/drugima šteti?
  • Kako će ovo izgledati u budućnosti?
  • Kako to možemo promijeniti na našu dobrobit?

Ključne vještine za ‘post-truth’ eru: kako prepoznati lažne vijesti

Foto: Pixabay