Koje su glavne razvojne osobine djece od rođenja do šeste godine te kako bi, s obzirom na to, trebali izgledati medijski sadržaji namijenjeni najmlađima? Odgovore na ova pitanja daje UNICEF-ov priručnik ‘Kako komunicirati s djecom’

Izvor: Kako komunicirati s djecom

Iako UNICEF i njegovi partneri imaju dugogodišnje iskustvo u stvaranju medijskih sadržaja za djecu školskog uzrasta i za mlade, sadržaji za najmlađu skupinu uglavnom su bili usmjereni na skrbnike (članove obitelji, odgojitelje, zdravstvene radnike). Ali knjige, pjesme i drugi jednostavni i kreativni oblici medijskih sadržaja primjereni njihovoj razvojnoj fazi mogli bi poticati cjelovit razvoj djeteta te istovremeno odraslima biti uzor savjesnog skrbništva.

Mišljenja se razilaze u kolikoj mjeri smiju i trebaju li uopće djeca (pogotovo ona mlađa od dvije godine) biti izložena elektroničkim medijima te mogu li imati koristi od njih. Ono što pak nije upitno ogroman je pozitivan potencijal interakcije s odraslima te braćom i sestrama kroz razgovor i korištenje primjerenih knjiga, pjesama i pripovijesti koje odgovaraju potrebama najmlađih.

Nove preporuke američkih pedijatara za korištenje medija u obitelji

Najranije godine su jedno od kritičnijih razdoblja u razvoju čovjeka i naša predanost u ovoj fazi uspostavit će temelje za kasnije stjecanje znanja. Dovoljno podataka podupire pozitivan potencijal kvalitetnih medija prikladnih za predškolsku dob koji pomažu u pripremi djece za upis u školu, a uz to podupiru i društveni, emocionalni, kognitivni i tjelesni razvoj.

Glavne razvojne osobine u ranoj dobi (od rođenja do šeste godine)

Kognitivne

  • prva iskustva u svemu: oblicima, bojama, ljudima, životinjama, zvukovima, ritmovima, mjestima
  • razvoj jezika
  • razvoj svijesti i osjetljivosti na razlike u spolu, rasi, teškoćama u razvoju te rano oblikovanje društvenih stavova
  • teško razlikovanje mašte od stvarnosti, teško razumijevanje uzročnosti (kako jedan postupak dovodi do drugog)
  • koncentriranje na konkretne aspekte stvarnosti (sve što mogu vidjeti, čuti i dotaknuti)
  • teško razumijevanje televizijskih formi i konvencija (krupni plan, repriza, retrospekcija, balončići s neizgovorenim mislima)

Ponašanje/tjelesne osobine

  • uče kroz djelovanje i igranje
  • uče kroz ponavljanje i navike
  • razvoj motoričkih sposobnosti – od puzanja do hodanja, trčanja, istraživanja okoline i sklonosti nezgodama
  • razvoj fine motorike u prstima, čime se poboljšava neovisnost i učenje (npr. izrezivanje, bojenje, zavezivanje, pranje)
  • uče izražavati i kontrolirati osjećaje

Društvene/emocionalne

  • doživljavaju nove, često i zastrašujuće emocije
  • razvoj od potpune ovisnosti o drugima do odvajanja i samostalnosti
  • sve veća svijest o vlastitim i tuđim emocijama
  • sve više shvaćaju da drugi misle i osjećaju drukčije od njih
  • igraju se s drugima, uče rješavati jednostavne sukobe i surađivati
  • iskazuju znakove empatije, prosocijalnog ponašanja i spremnosti pomoći drugima

Komunikacijske potrebe

  • znati da su voljeni i na sigurnom
  • steći pozitivne osjećaje o sebi i drugima
  • znati da je raspon osjećaja i strahova koje doživljavaju normalan
  • osjećati se dobro zbog novih znanja i iskustava
  • steći otpornost tako što će se znati sami oporaviti i potražiti pomoć

Implikacije za medijsko komuniciranje

  • koristiti jednostavan jezik pun razumijevanja
  • ponuditi primjere istraživačkog duha i želje za učenjem
  • ponuditi primjere sigurnog istraživanja, radoznalosti i sigurnosti u novostečenim vještinama
  • prilagoditi se djetetovu povećanom zadržavanju pozornosti
  • održavati razigranost i prikazivati kako se može učiti kroz igru
  • koristiti mnogo ponavljanja, ritmova i pjevanja
  • održavati raznolik, ali ne prebrz tempo
  • koristiti svakodnevna iskustva – priče o drugoj djeci, obiteljima, životinjama i uobičajenim, svakodnevnim događajima i navikama
  • koristiti igre zamišljanja, maštovite igre i igranje različitim materijalima
  • uvesti i naglašavati svakodnevne zdrave higijenske navike
  • predstaviti im djecu koja su im slična te djecu koja se od njih razlikuju, potaknuti da se igraju i rade zajedno kao ravnopravne osobe
  • predstaviti brižne i odane odrasle osobe te sigurne odnose
  • poticati aktivnosti: pjevanje, pljeskanje, ples, pokret
  • uključiti interakcije s pitanjima i odgovorima, poticati razgovor
  • predstaviti napredan i nestereotipan govor o rodovima te takav prikaz djece i odraslih
  • pokazati jednostavne primjere djece koja uz pomoć odanih roditelja iskazuju širok raspon emocija, ovladavaju svojim strahovima i na zdrav način se nose s teškim pitanjima
  • uključiti primjere samopouzdane i otporne djece koja su poštena i koja se znaju zauzeti za sebe i za druge
  • prikazati djecu kako čine jednostavne izbore i izražavaju svoja kreativna mišljenja

10 savjeta za gledanje televizije s djecom

Foto: iStock