Zbog interaktivnih sadržaja, svjetla ekrana i zvukova koje uređaji proizvode čak i kada nisu u upotrebi, su uzbuđena i razigrana – njihov nije dobio informaciju da je vrijeme za

Piše: Iva Brčić, prof. sociologije i filozofije, edukatorica programa Najsretnija beba

Kada dođe vrijeme za spavanje, za mnoge roditelje počinje prava noćna mora. Odbijanje odlaska u krevet, vika i plač samo su neki od problema s kojima se susreću izmoreni roditelji. Nažalost često nisu svjesni pravog razloga, a to mogu biti jarki ekrani.

Sveprisutni tableti i pametni telefoni postali su omiljena dječja zabava koja ima i svoje loše strane. Mnogi sadržaji na njima su interaktivni i djecu je često naprosto nemoguće odvući od omiljenog lika ili igrice. Drugi problem je vezan uz to kako su blizu lica. Zbog svjetla na ekranu, centar u oku ne šalje mozgu informaciju da je vrijeme za spavanje i nema proizvodnje melatonina, odnosno naše prirodne tablete za spavanje. Ništa manje bitna činjenica je i da proizvode zvukove i kada se ne koriste. Sjetite se samo koliko puta vas je probudila poruka taman kada ste trebali zaspati, a onda ste se dopisivali još satima.

Ovako vaš mozak reagira kada gledate u mobitel prije spavanja

Sve to kod djece dovodi do toga da nisu pospana kad je vrijeme za spavanje, već su uzbuđena i razigrana. Njihov mozak jednostavno nije dobio informaciju da je vrijeme za spavanje. Tako danas djeca u dobi od šest do 10 godina spavaju otprilike devet sati, u dobi od 11 godina oko osam sati, dok adolescenti spavaju svega sedam sati. Iako je to više nego što spava većina odraslih, za djecu je premalo. Američka Nacionalna zaklada za spavanje (National Sleep Foundation) navodi da bi djeca u dobi između šest i 10 godina trebala spavati oko 11 sati, a iznad 10 godina oko devet sati. Razlog zbog kojeg je dovoljno sna toliko važno važno za djecu je u tome što manjak sna utječe na njihovo zdravlje i razvoj. Djeca koja ne spavaju dovoljno imaju problema s težinom, sklonija su bolestima, imaju psihofizičke probleme i slabiji uspjeh u školi.

Ono što roditelji mogu napraviti da poboljšaju spavanje svojih razigranih mališana je da stvore pravilnu rutinu prije spavanja. To se prije svega odnosi na mirniju igru i prigušenija svjetla otprilike sat do dva prije spavanja. Također treba ograničiti korištenje tableta i pametnih telefona, a odlazak na spavanje trebao bi biti svaki dan u isto vrijeme. Ne treba zaboraviti ni pravilnu rutinu spavanja za roditelje. Djeca uče od roditelja, pa i kada je u pitanju spavanje.

Ako spavamo s mobitelom kod uzglavlja, i djeca će raditi isto

Foto:Wayan Vota on VisualHunt.com / CC BY-NC-SA

Komentari

Komentari