Klinček, Osnovne škole Sveti Petar Orehovec od 2013. umjesto tiskanog ima internetsko izdanje, za koje učenici pišu o događajima u svojoj školi, ali i o medijskim manipulacijama, problemima sigurnosti na internetu i drugim zanimljivim temama

Piše: Ana Dokler

“Djeca osnovnoškolske dobi konzumiraju u medijima pretežno zabavne sadržaje koji im nameću određene vrijednosti, a da oni uglavnom toga nisu svjesni. Kako smatram da u školi u okviru redovne nastave učenici nemaju dovoljno doticaja s medijima i da su prepušteni pretežno utjecaju svojih vršnjaka u percepciji i korištenju medija, pokušavam ih zainteresirati za sudjelovanje u novinarskoj i filmskoj skupini. Želja mi je da kroz rad u ovim skupinama osvijeste koliko su mediji moćni, koliko utječu na naše živote i koliko je važno da o medijskim sadržajima kritički razmišljaju i ne dozvole da ih mediji manipuliraju”, kaže Stojanka Lesički, školska knjižničarka i voditeljica novinarske i filmske skupine u Osnovnoj školi Sveti Petar Orehovec.

Kako za svu djecu osigurati jednaka prava u okviru medijske pismenosti?

Kritički odnos prema medijima i problemima u svom okruženju

Jedan od primjera koji potvrđuju da u tome i uspijeva je članak pod naslovom Medijske manipulacije: Lopovluk, vjeroispovjest i punica predsjednika Josipovića, objavljen 2014. u internetskom izdanju školskog lista Klinček. U njemu Luka Miklečić, tada učenik 8. razreda, reagira na vijest iz novina o tome kako je spremačica ukrala 20.000 kuna punici tadašnjeg predsjednika Ive Josipovića. Mladog je novinara zasmetao podatak u tom članku da je spremačica muslimanske vjeroispovjesti.

“Smatram da novinar nije trebao istaknuti njenu vjeroispovijest, jer njena vjeroispovijest s krađom nema nikakve veze. Zanima me bi li novinar istaknuo njenu vjeroispovijest da je ona protestantkinja, katolkinja, židovske ili neke druge vjeroispovijesti. Mislim da je novinar postupio neprofesionalno i da takvo pisanje potiče na predrasude i širi mržnju jer nije lopov netko zato što je ove ili one vjeroispovijesti”, objasnio je učenik u svom članku.

medijska-pismenost-klincek

I u drugim člancima i radijskim reportažama, članovi novinarske grupe bave se utjecajem reklama na djecu, različitim oblicima nasilja na internetu te ovisnošću o računalu, ali daju i preporuke za knjige, filmove i druge medijske sadržaje koje smatraju vrijednima.

“Po nekim primjerima primijetila sam da su sudionici novinarske grupe postali osvješteniji i počeli uočavati teme koje ne treba stavljati pod tepih. Jedna od takvih tema je i nasilje u školi. Neki od novinara znali su me odmah izvijestiti čim se dogodilo nešto problematično, želeći da to prokomentiramo. O problemu sigurnosti na internetu mladi novinari žele osvijestiti i ostale učenike, kroz brojne članke koje o tome pišu”, rekla nam je Stojanka Lesički te opisala kako izgleda rad u njihovoj novinarskoj grupi:

‘Teme dogovaramo pod odmorom, a novinari idu i na teren’

“Budući da su većina učenika putnici, sastajemo se rijetko i to subotama, tri-četiri puta tijekom školske godine. Tada imamo radionice na kojima uče kako napisati vijest i izvještaj, a nakon toga radimo individualno. Tražimo zanimljive teme o kojima će pisati – nekad ih predlože učenici, a nekad ja. Nakon izbora teme, dogovaramo i kako će joj pristupiti, a o tome se često dogovaramo pod odmorima. Kad napišu članak, šalju mi ga e-mailom na pregled, potom ga po potrebi korigiraju, a ja ga onda podižem na portal školskog lista koji je napravljen u WordPressu. U našem listu pišemo i o temama izvan školskog života tako da mali novinari imaju prilike ići i na teren. Između ostalog bili su na razgovoru s bivšim predsjednikom RH Ivom Josipovićem, posjetili su HRT, Večernji list, Novu TV…”

medijska-pismenost-mali-novinari

Pitali smo Stojanku Lesički i gdje je sve stjecala znanja i iskustva koja sada, kroz novinarsku i filmsku grupu, prenosi učenicima.
“Osim knjižničarstva, završila sam i politologiju, a prije sam pohađala srednju školu za novinskog izvjestitelja. Gotovo devet godina radila sam honorarno kao dopisnik Jutarnjeg lista iz Križevaca te kraće vrijeme surađivala sa Školskim novinama i s lokalnim tjednikom Glas Podravine. Iskustva vezana uz radio i film stekla sam u Medijskoj školi dr. Ante Peterlić. Kontinuirano je pohađam od 2011., samoinicijativno i o svom trošku, i do sada sam završila radionice radijske reportaže, kamere i snimanja, montaže, eksperimentalnog filma i ove godine dokumentarnog filma. Dio iskustva vezanih uz film stekla sam i na Novigradskom proljeću gdje sam pohađala radionice igranog i dokumentarnog filma” odgovorila nam je svestrana školska knjižničarka, koja je od 2009. odgovorna urednica školskog lista Klinček.

Zašto nam trebaju medijski pismeni učitelji?

20 godina školskog lista Klinček

Kako nam je ispričala, prvi put je školski list Osnovne škole Sveti Petar Orehovec objavljen 1996. i do 2005. izašlo je devet brojeva. Odgovorna urednica do šestog broja bila je tadašnja pedagoginja škole Dragica Vidaković Jurčević, a od 2003. do 2005. učiteljica Emina Baričević. Nakon četverogodišnje pauze, list je ponovno pokrenut školske godine 2009./2010. Nakon toga su izdana tri tiskana broja, a zbog nedostatka novca list ne izlazi u školskoj godini 2012./ 2013. Od školske godine 2013./2014. Klinček izlazi na internetu na platformi WordPress. Sam školski list, kao i pojedini novinarski radovi i radijske reportaže više su puta predstavljali svoju školu na državnom Lidranu.

Komentari

Komentari