O njihovom specifičnom pristupu radu s djecom na animiranom filmu, razgovarali smo s Dubravkom Kalinić Lebinec i Hrvojem Selecom iz varaždinskog Filmsko-kreativnog studija VANIMA

Piše: Ana Dokler

“Za dobar dječji animirani film nije presudna tek nadarenost za likovnost, već kreativnost, nesputana mašta, originalna ideja, sloboda stvaranja i ljubav prema filmu. Djeci smo uvijek davali potpunu slobodu u odabiru filmske teme pa su se neki njihovi filmovi bavili i intrigantnim temama, poput dječjeg poimanja politike, smrti ili spolnosti. Žiriji na državnim i međunarodnim revijama i festivalima su prepoznavali i nagrađivali takav pristup”, kaže Dubravka Kalinić Lebinec, učiteljica razredne nastave koja je zajedno s novinarom Srećkom Lebincem još 1986. u Varaždinu osnovala školu animiranog filma VANIMA i vodila je narednih 18 godina. Unazad dvije godine Dubravka se vratila voditeljstvu, pa sada VANIMU vodi zajedno s Hrvojem Selecom i Anom Sever.

medijska-pismenost-vanima-početak

Tijekom 30 godina VANIME, u redovnim godišnjim grupama sudjelovalo tristotinjak djece i mladih i napravilo više od 270 filmova koji su proputovali svijet. Međunarodni uspjeh među prvima je postigao film Moj mali Varaždin u grec tehnici, koji predstavlja Varaždin na najljepši mogući način.

‘Jedini bunkerirani dječji film u Hrvatskoj’

No zbog specifičnog pristupa, neki njihovi filmovi znali su pokrenuti i žustre polemike. “Neki su čak bili i zabranjivani za prikazivanje, poput filma Djecu ne donose rode iz 1990., u kojem su Vanimatori mlađeg uzrasta na dječji i posve otvoren način progovorili o spolnosti. Taj film tada je bio zabranjen za prikazivanje na Reviji hrvatskog filmskog i videostvaralaštva djece, da bi godinu kasnije dobio prvu nagradu stručnog žirija i prvu nagradu dječjeg žirija. Za njega je poznata filmska kritičarka Dijana Nenadić na obilježavanju 30. godišnjice VANIME rekla da je to jedini bunkerirani dječji film u Hrvatskoj. Iako su danas drugačija, osjetljivija vremena, osnova rada VANIME je i dalje ista, a to znači davati djeci potpunu stvaralačku slobodu i poticati stvaranje odmaka od šablona i klišea“, ističe Hrvoje Selec, aktualni voditelj i tajnik udruge VANIMA.

On nam je opisao i kako danas izgleda rad u Vanimi:

“VANIMA djeluje tijekom cijele školske godine, a sastajemo se nekoliko puta tjedno u popodnevnim satima i djeca i mladi tada imaju priliku raditi svoje animirane filmove. Osim individualnog pristupa, njegujemo i timski rad, pa tako na određene zajedničke teme članovi rade svoje minijature koje spajamo u jednu cjelinu. Iako nemamo striktne uvjete upisa uvijek rado roditeljima proporučimo da djecu uključuju u rad grupa s barem osam navršenih godina.”

Radionice i festival animiranog filma

“Osim redovnih godišnjih grupa, već trinaest godina tijekom ljetnih praznika provodimo Ljetne filmske radionice koje traju tjedan dana i za polaznike su besplatne. U zadnjih nekoliko godina osim radionica animiranog filma trudimo se organizirati i radionice ostalih filmskih rodova, a sve u svrhu razvoja audiovizualne djelatnosti na području grada Varaždina. Uvijek se trudimo biti inovativni te smo tako prošlu školsku godinu radili i s učenicima s intelektualnim poteškoćama u Centru za odgoj i obrazovanje Tomislav Špoljar. Rezultatom smo jako zadovoljni pa suradnju planiramo i u budućnosti. Tamo je nastao je film Ples godišnjih doba, koji je prošao selekciju 55. Revije hrvatskog filmskog stvaralaštva gdje će biti i službeno prikazan, na što smo osobito ponosni”, kaže Hrvoje Selec.

Pored rada na animiranim filmovima, udruga jednom godišnje organizira i VAFI – internacionalni festival animiranog filma djece i mladih Varaždin, kojeg su 2009. godine osnovali tadašnji voditelji VANIME, Sandra Malenica i Hrvoje Selec.

“VAFI je mjesto gdje djeca i njihovi mentori, stari i mladi, uče jedni od drugih, a sve to uz pregršt animiranih filmova. VAFI festival se dijeli na JUNIOR i SENIOR konkurenciju, odnosno filmove djece i mladih do 18 godina, te profesionalne filmove za djecu i mlade. Osim službenih projekcija, festival ima popratne programe poput izložbi, okruglih stolova, ali i radionica, a svake godine imamo zemlju partnera kojoj je navedeni program posvećen. Tada djeca i mladi imaju priliku radionički raditi sa stranima animatorima, te upoznavati razne tehnike animacije“, kaže Hrvoje te kao primjer ističe suradnju s japanskom animatoricom Mayom Yonesho s kojom su animatori radili film Dojdi vu Varaždin u takozvanoj daumenreise tehnici, po kojoj je ta animatorica poznata.

Inače, objašnjava nam Hrvoje, u VANIMI njeguju klasični pristup animaciji i ideju nekadašnje inicijative Zagrebačke škole crtanog filma, odnosno reducirane crteže, više karikaturne naravi. U filmovima ne koriste dijaloge, već potiču djecu da emocije izraze crtežom.

Kreativni proces kroz koji se djeca uče strpljenju i stječu samopouzdanje

Proces stvaranja animiranog filma počinje osmišljavanjem ideje. “To je ujedno i ključni dio stvaranja, ali možda i najteži te pri tome svakako valja biti strpljiv. Nakon što definiramo priču, detaljnije je pretvaramo u svojevrsni scenarij te krećemo u crtanje i izradu likova i pozadina. Likove i važne dijelove radnje tada animiramo, gotove crteže skeniramo i obrađujemo, bojamo ručno ili u računalu te naposljetku slijedi video i audio montaža“, kaže Hrvoje, koji smatra da bavljenje ovom aktivnošću zahtjeva širok spektar interesa, što djeci pomaže u njihovom osobnom razvoju.

“Likovno stvaralaštvo, tehnička kultura, informatika, osmišljavanje ideje i stvaranje priče, glazba – sve je to dio animiranog filma. VANIMA je jedina kontinuirana filmska aktivnost u Varaždinu i djeca i mladi ovdje mogu biti potpuno svoji, a svoj unutarnji život izraziti bez straha od osude te ga pretočiti u animirani film. Uz kreativni proces, tijekom kojeg uče i osnove teorije filma i filmske umjetnosti, također oslobađaju maštu, stječu samopouzdanje i povjerenje u sebe, uče se strpljenju i razvijaju motoričke sposobnosti.

medijska-pismenost-vanima-ljetne-radionice

Film i općenito medijska kultura zapostavljeni su u osnovnom odgoju i obrazovanju pa je svaki vid bavljenja filmom izuzetno vrijedan za djecu koja žive okružena raznim medijskim sadržajima, koji često nisu valorizirani kako treba. Razvoj kritičkog razmišljanja kod djece danas je važniji nego prije desetak godina, a važno je i pomoći im osvijestiti što je to kvalitetan film. Za film treba imati ne samo ideju i tehničke mogućnosti, već ga i dobro isplanirati i izvesti – što je često zanemareno u šumi amaterskih videosnimaka”, napominje.

Kome je namijenjena ova slobodna aktivnost?

U VANIMU se mogu upisati sva djeca zainteresirana za rad na animiranom filmu, a budući da taj rad zahtjeva dosta strpljenja, osjećaj za likovnost, smisao za priču s dobrom poantom i da je nepoznanica sve dok se u njega istinski ne uđe, s vremenom se događa autoselekcija.

“Ponekad neko dijete odustane od rada na filmu jer je očekivalo nešto drugo, no velika većina završi film i godinama ostaju članovi VANIME. Sada imamo autore srednjoškolce koji su svoje prve filmske kadrove napravili kao djeca najmlađeg školskog uzrasta. Drago nam je i kad članovi odluče upisati srednju školu umjetničkih usmjerenja ili pak sve popularnijih usmjerenja vezanih uz multimediju, gdje mogu pokazati svoju kreativnost. Neke naše članice upisale su Akademiju likovnih umjetnosti, smjer animirani film i novi mediji, a među bivšim Vanimatorima su današnji dizajneri, slikari, grafičari, TV voditelji… No volimo vjerovati da, bez obzira na odabir zanimanja, djeca koja su bila u VANIMI kao odrasli ljudi znaju odabrati kvalitetan film, odmaknuti se od nekvalitetnih medijskih sadržaja i tako taj dio svog slobodnog vremena učiniti ugodnijim i korisnijim”, zaključuje Hrvoje Selec.

Komentari

Komentari