Edukacija

Rizici dijeljenja seksualnih sadržaja

U ovoj radionici iz priručnika ‘Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana’, neka vaše dijete bude u ulozi djevojke ili mladića koji pružaju pomoć osobi čije su privatne fotografije osvanule u nekoj školskoj grupi bez njezina znanja

Videolekcija: Prekomjerno korištenje interneta

U ovoj videolekciji Sabina Mandić s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu navodi znakove koji upućuju na problem s prekomjernim korištenjem interneta, odnosno online igara ili društvenih mreža, te daje preporuke za sprečavanje razvoja ovisnosti

Smjernice roditeljima za aktivnu medijaciju u dječjem korištenju medija

Stručnjakinje uključene u istraživački projekt ‘Digitalna tehnologija u obitelji: obrasci ponašanja i učinci na razvoj djece – D.E.C.I.D.E.’, koji financiraju Hrvatska zaklada za znanost i Hrvatsko katoličko sveučilište, pripremile su smjernice o tome kako djetetu omogućiti sigurnije korištenje interneta i digitalnih uređaja

Najbolji studentski video o opasnostima deepfake tehnologije 

Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku, Agencija za elektroničke medije i portal medijskapismenost.hr već petu godinu zaredom organizirali su videonatječaj za studente, a tema su ovoga puta bili tzv. deepfake sadržaji stvoreni uz pomoć umjetne inteligencije

Važnost čuvanja dokaza o elektroničkom nasilju

Objasnite djetetu da u slučaju da je doživjelo, ili da ikad doživi elektroničko nasilje, nije krivo ako je žrtva i potaknite ga da sačuva poruke koje svjedoče o elektroničkom nasilju kao potencijalne dokaze koje onda možete pokazati stručnim suradnicima i nastavnicima u školi ili pak policiji

Rizici sextinga i posljedice elektroničkog seksualnog nasilja

Iz nastavnih materijala za srednje škole ‘Sexting i sextortion’ prenosimo vam upute za radionicu ‘Od avanture do…?’, kroz koju će učenici saznati koji su potencijalni rizici sextinga i sextortiona te koje su posljedice elektroničkog (seksualnog) nasilja

Besplatni online vodič za izradu animiranog filma

Za sve koji se žele okušati u izradi animiranog filma animacijski lab Sedmog kontinenta donosi sve potrebne upute, objašnjenja i savjete, te nagrađuje mlade animatore koji im prvi pošalju svoje radove

Igra pokvarenog telefona: Kako nastaju misinformacije i glasine

Uz ovu vježbu iz edukativne brošure ‘Dezinformacije’, inspiriranu igrom pokvarenog telefona, učenici će osvijestiti kako se prenošenjem priče s osobe na osobu često nenamjerno izostave brojni detalji, a ponekad se određene informacije i krivo prenesu

I predškolci trebaju (kroz igru) učiti o oglasima

Kako biste djecu u vrtiću osvijestili o utjecaju oglasa i potaknuli ih na kritički odnos prema njima, možete provesti aktivnost u kojoj djeca osmišljavaju i crtaju, odnosno snimaju svoj oglas za neko voće ili povrće

Videolekcija o utjecaju društvenih mreža na zadovoljstvo vlastitim izgledom

Videolekcija pod naslovom ‘Tjelesno samopoimanje’ donosi objašnjenja ključnih pojmova, zaključke istraživanja o navikama korištenja društvenih mreža kod mladih i utjecaju tih navika na zadovoljstvo vlastitim izgledom, te prijedloge za promišljanje i preporuke za lakše nošenje s idealima ljepote u virtualnom svijetu

Društvene mreže i socijalna usporedba

Najčešće se uspoređujemo s drugima s obzirom na putovanja i način provođenja slobodnog vremena, društvene interakcije, na temelju izgleda te prikaza sreće i zadovoljstva vlastitim životom

Otisak i sjena vašeg digitalnog identiteta

Digitalni identitet čine “digitalni otisci”, tragovi koje za sobom ostavlja korisnik interneta, bilo svjesno ili nesvjesno, aktivno ili pasivno, dok pretražuje, piše poruke, a najviše korištenjem društvenih mreža i putem povezanih uređaja

Susreti s osobama koje su djeca upoznala online

Istraživanje EU Kids Online Hrvatska pokazalo je da se 14% djece od 9 do 17 godina susrelo uživo s osobom koju su upoznali na internetu. Glavni je izazov takvih susreta to što dijete zapravo ne zna s kim će se susresti 

KVIZOVI O DRUŠTVENIM MREŽAMA I MENTALNOM ZDRAVLJU

U sklopu 6. Dana medijskepismenosti, Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku objavili su tri edukativna digitalna kviza uz koje djeca i mladi mogu osvijestiti kako koriste društvene mreže i kako to na njih utječe

Slika o sebi: Kakvo je moje virtualno ja?

Pogledajte videolekciju koja je dio edukativnih materijala ‘BITI SVOJ – Biti u ravnoteži u virtualnom i medijskom okruženju’ i saznajte što je ‘virtualno ja’ i zbog čega je važno da to kako se predstavljemo na internetu i društvenim mrežama bude što je moguće više u skladu s našim ‘autentičnim ja’

Djeca kao influenceri

Uz zadatak iz radnog priručnika za nastavnike i roditelje učenika osnovnih i srednjih škola ‘Influenceri i njihova uloga u životima djece i mladih’ analizirajte s djecom YouTube kanale na kojima glavnu ulogu imaju djeca, razgovarajte o sadržajima koje objavljuju, njihovoj privatnosti… 

Priručnik za filmsku kritiku za učenike i nastavnike

Priručnik autorice Višnje Pentić sadrži objašnjenja ključnih pojmova te nudi alate za uočavanje, opisivanje i imenovanje filmskih postupaka, kao i alate za oblikovanje analize i mišljenja o nekom filmu u filmsku kritiku, uz jednostavne zadatke i primjere

Videolekcije medijske pismenosti

U sklopu Dana medijske pismenosti na daljinu donosimo vam videolekcije za osnovnoškolce i srednjoškolce koje možete podijeliti sa svojim učenicima i tako održati sat medijske pismenosti na daljinu

Napravite sami svoje kućno (ili razredno) kino!

‘Igrajmo se kina: priručnik za izradu kućnog projektora’, koji možete besplatno preuzeti na internetskoj stranici Udruge Djece susreću umjetnost, omogućava nastavnicima, odgojiteljima i roditeljima da na jednostavan način, uz lakodostupne materijale, s djecom provedu ovaj zabavni projekt

Granice: Primjećujete li kada vam je dosta mobitela?

Aktivnost Granice iz edukativnih materijala ‘Digitalni mediji i mentalno zdravlje’ namijenjena je učenicima viših razreda osnovne škole i srednjoškolcima, ali može biti vrlo korisna i odraslima! Cilj je povećanje svjesnosti o sebi i vlastitim emocijama te povećanje samokontrole u korištenju mobitela

HAVC-ova internetska stranica o filmskoj pismenosti

Na novom portalu koji je pokrenuo Hrvatski audiovizualni centar možete pronaći novosti i najave događanja iz svijeta filmske pismenosti, poveznice na stručne knjige i priručnike te edukativne filmske platforme, kao i metodičke priručnike i pedagoške materijale za pojedine filmove

Opasnosti multiplayer igara i rizično ponašanje

Igranje online igara za više igrača može imati mnoge pozitivne učinke, no roditelji i djeca trebaju biti svjesni i onih negativnih. Na primjer, dijete može postati žrtva maltretiranja ili uhođenja jer je dalo puno podataka o sebi nepoznatim suigračima koji ne moraju biti dobronamjerni

Više od 500 stručnih suradnika na edukaciji o medijima i mentalnom zdravlju

U sklopu 6. Dana medijske pismenosti održan je stručni skup “Kako podržati mentalno zdravlje učenika u virtualnom i medijskom okruženju”, koji su organizirali Agencija za elektroničke medije i UNICEF u suradnji sa županijskim stručnim vijećima socijalnih pedagoga i voditelja školskih preventivnih programa

Kviz: Jesi li pasiva ili aktiva na društvenim mrežama?

Način korištenja društvenih mreža može utjecati na doživljaj sebe te na to kako se osjećamo i koliko smo zadovoljni sobom u različitim područjima života. Uz ovaj edukativni digitalni kviz djeca i mladi mogu osvijestiti koriste li društvene mreže aktivno ili pasivo i kako to na njih utječe

Kviz: Moji motivi za korištenje društvenih mreža

Uz pomoć edukativnog digitalnog kviza koji smo u sklopu 6. Dana medijske pismenosti pripremili u suradnji sa stručnjakinjama s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta, svatko može osvijestiti svoje najčešće motive za korištenje društvenih mreža, odnosno potrebe koje tako nastoji zadovoljiti

Edukativni kviz za djecu i mlade: Online i offline odnosi

U sklopu 6. Dana medijske pismenosti, donosimo vam edukativni digitalni kviz o prijateljstvima u stvarnom i virtualnom okruženju, uz koji djeca i mladi mogu provjeriti koliko dobro održavaju ravnotežu između druženja uživo i online te saznati zašto je ta ravnoteža važna i kako je mogu postići

Pobjednici filmskog natječaja u srednjoškolskoj kategoriji

Film ‘Realnost’ učenika Elektrostrojarske škole Varaždin pobijedio je u srednjoškolskoj kategoriji u filmskom natječaju ‘Odnosi i prijateljstva – online i offline’, održanom u sklopu 6. Dana medijske pismenosti, a učenici iste škole dobili su i posebna priznanja za svoje filmove

Kako podržati mentalno zdravlje učenika u virtualnom i medijskom okruženju

Na online stručnom skupu u sklopu 6. Dana medijske pismenosti Lucija Lamešić, Sabina Mandić i Sanja Radić Bursać s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta govorit će o ključnim temama vezanima za utjecaj digitalnih medija na mentalno zdravlje djece i mladih i mogućnostima preventivnog rada s učenicima

Znate li što vaše dijete doživljava online?

Kako pristupiti djetetu kada želimo razgovarati o njegovim iskustvima na internetu i zbog čega su takvi razgovori toliko važni, objasnila je psihologinja Hana Hrpka, predsjednica udruge Hrabri telefon u uvodnom dijelu priručnika za roditelje i skrbnike “Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana”

Priprema za radionicu o ovisnosti o internetu

Radionicu ‘Ovisnost o internetu – istina ili mit?’, koja je dio naših edukativnih materijala ‘Digitalni mediji i mentalno zdravlje’, možete provesti s učenicima 7. i 8. razreda osnovne škole te srednjoškolcima

Priprema za radionicu o online i offline prijateljstvima

Uz zadatke iz ove radionice, učenici će promišljati i raspravljati o važnosti prijateljstva, uspoređivati kvalitetu odnosa s prijateljima uživo i u virtualnom okruženju te prepoznati rizike i opasnosti koje nose virtualni odnosi

Strah od propuštanja (FOMO)

Djeca i mladi razvijaju potrebu za uporabom društvenih mreža i iz straha da ne bi propustili neki događaj stalno provjeravaju notifikacije. Potaknite ih da za vrijeme druženja s vama ili s prijateljima ne koriste mobitel i da ga isključe kada su na nastavi i na nekoj od izvannastavnih aktivnosti

Filmski natječaj: Odnosi i prijateljstva – online i offline

U sklopu 6. Dana medijske pismenosti, koji će se održati od 24. do 30. travnja 2023., Agencija za elektroničke medije, UNICEF i Hrvatski filmski savez organiziraju filmski natječaj za osnovnoškolce i srednjoškolce na temu ‘Odnosi i prijateljstva – online i offline’. Prijave su otvorene do 7. travnja

Videoigre (kao alat) u nastavi

Digitalno okruženje u kojem se posljednjih godina nalazimo potiče nas na razmišljanje izvan okvira, primjenu digitalnih alata u različitim životnim okolnostima, pa tako i u nastavi, gdje videoigre mogu biti jedan od alata za učenje i medij o kojem se uči

Proglašen najbolji studentski video o internetskim prevarama

Internetske prevare ne događaju se nekom drugom – poruka je pobjedničkog videa koji su snimili studenti Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku Matea Bartulović, Luka Mitar i Šimun Padovan za video natječaj organiziran u suradnji s Agencijom za elektroničke medije i portalom medijskapismenost.hr

Televiziran: animirani film i nastavna priprema za sat o medijima

U sklopu nastavnog sata o medijima, učenicima 7. i 8. razreda osnovne škole te 1. i 2. razreda srednje škole prikažite animirani film ‘Televiziran’ FKVK-a Zaprešić te provedite aktivnosti s ciljem poticanja kritičkog mišljenja o medijskim sadržajima

Kako provjeriti autentičnost fotografije

Fotografije na internetu i društvenim mrežama ponekad nisu istinite. Čak i ako nisu izravno preoblikovane, mogu zavarati kada se koriste izvan konteksta, na primjer stare fotografije za ilustraciju novih događaja ili fotografije iz jedne države za ilustraciju sličnih događaja u drugoj državi

Smjernice Europske komisije za podučavanje o dezinformacijama

Smjernice namijenjene učiteljima, nastavnicima i drugim odgojno-obrazovnim djelatnicima osnovnih i srednjih škola sadržavaju definicije ključnih pojmova, praktične savjete za poučavanje i učenje te prijedloge aktivnosti kojima je cilj razvoj digitalne pismenosti i otpornosti na dezinformacije

Nepovjeravanje roditeljima i drugim bliskim osobama

Iz priručnika ‘Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana’ prenosimo vam prijedloge aktivnosti koje će pomoći u pokretanju iskrene komunikacije u obitelji o problemima s kojima se djeca suočavaju i u virtualnom okruženju

Program koji srednjoškolce uči kako biti svoj u virtualnom okruženju

Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet razvio je uz financijsku potporu Agencije za elektroničke medije program ‘Biti svoj – Biti u ravnoteži u virtualnom i medijskom okruženju’, a Ministarstvo znanosti i obrazovanja, na temelju stručnog mišljenja Agencije za odgoj i obrazovanje, dalo je suglasnost za njegovo provođenje u srednjim školama

Razlike između mikro, makro i megainfluencera

Iz radnog priručnika za nastavnike i roditelje učenika osnovnih i srednjih škola ‘Influenceri i njihova uloga u životima djece i mladih’ prenosimo vam poglavlje o vrstama influencera s obzirom na broj pratitelja

Dijeljenje osobnih podataka

Napravite s djecom zadatak iz priručnika ‘Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana’ kako biste zajedno utvrdili koje se informacije smiju, a koje ne smiju dijeliti s različitim skupinama ljudi

Iz kojih se razloga mladi upuštaju u sexting?

U radionici ‘Od mita do stvarnosti’ iz nastavnog materijala ‘Sexting i sextortion’, raspravlja se o mitovima o sextingu te se traže odgovori na pitanja iz kojih se razloga mladi upuštaju u sexting te je li sexting obilježje seksualnog razvoja, modernog doba, oboje ili nešto treće

Videosnimanje napada (happy slapping)

Razgovarajte s djecom o ‘happy slappingu’. Riječ je o teškom obliku nasilja koje počinje fizičkim i verbalnim nasiljem, a potom se dodaje i snimka kao dokaz poniženja, pa se uz fizičko nasilje nastavlja događati i elektroničko nasilje

Influencer ≠ uzor: prijedlog radionice i dodatnih aktivnosti za učenike

Provedite s učenicima radionicu o influencerima iz edukativnih materijala ‘Digitalni mediji i mentalno zdravlje’: razgovarajte o njihovim uzorima i o influencerima koje prate na društvenim mrežama. Potaknite ih na kritičko promišljanje, ali i na osvještavanje pozitivnih osobina i vještina zbog kojih bi i oni sami mogli biti influenceri

Kako mobitel utječe na pisanje zadaće i učenje

U istraživanju o utjecaju mobitela na kognitivne sposobnosti, studenti koji su ostavili mobitele u drugoj prostoriji bolje su prošli na kognitivnim testovima od onih koji su mobitele imali na stolu ili u torbi, iako ih nisu koristili

Ideje kako medijsku pismenost integrirati u nastavu

Kad god koristite medije u učionici, iskoristite priliku i za poučavanje o samim medijima. Pratite interese svojih učenika i analizirajte sadržaje koje oni gledaju, slušaju ili čitaju. Potičite ih i na stvaranje vlastitih medijskih sadržaja, jer kroz praksu se najbolje uči

‘Želim tu igru. Svi moji prijatelji je već igraju!’

Bez obzira na to koliko prijatelja vašeg djeteta koristi novu aplikaciju ili igra neku igru, sami trebate procijeniti je li ona dobra za njega. Nekoliko je načina kako možete donijeti tu odluku, ali ključan korak je istraživanje

Potrebe koje zadovoljavamo koristeći društvene mreže

Prepoznavanje najčešćih motiva i potreba koje zadovoljavamo uz pomoć društvenih mreža može nam pomoći u tome da ih koristimo na zdrav(iji) način, odnosno tako da uživamo u svim prednostima koje nam one pružaju, ali da se pritom brinemo o svojoj dobrobiti i dobrobiti drugih

Zabavan priručnik o internetu za osnovnoškolce

Publikacija Europske komisije, “Vodič za pametno dijete kroz internetski svijet čuda” donosi mnogo zanimljivih i korisnih informacija o tome kako funkcionira internet i kako ga sigurno koristiti, predstavljenih na zabavan i interaktivan način

Nomofobija: koliko je stvaran naš strah od bivanja bez mobitela?

Jasno mi je da visim na mobitelu, ali je li to baš tako ozbiljno? Uvjerena da me nije strah biti bez mobitela i u želji da utvrdim da nisam u zabludi, odlučila sam riješiti test i dobila poražavajući rezultat da patim od teške nomofobije – piše studentica filozofije Nika Keserović, suradnica digitalne platforme za mlade Pukotine

Jeste li se upecali? Naučimo što je phishing!

Razgovarajte s djecom o tome jesu li ikada dobili e-poruku u kojoj netko od njih traži da pošalju svoje korisničko ime i lozinke i da ih upišu u neku internetsku stranicu. Podučite ih o phishingu uz radionicu iz priručnika ‘Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana’

Humbara i Unknown – nagrađivani horor filmovi hrvatskih osnovnoškolaca

Film ‘Humbara’ Škole filma Šipan mistična je i napeta otočka avantura, dok film ‘Unknown’ filmske grupe EPISKOP iz Pakraca donosi jezivu priču o online nastavi. Uz filmove, s digitalne platforme Filmska naSTAVa prenosivo vam i metodičke pripreme za zanimljiv nastavni sat u 7. razredu

Popularna igračka napravljena prema liku iz horor videoigre

Na društvenim mrežama i u medijima roditelji i neki stručnjaci izražavaju zabrinutost zbog igračke Huggy Wuggy, napravljene prema liku iz horor-igre Poppy Playtime, te zastrašujuće pjesmice o ovom liku koja se dijeli na YouTubeu i TikToku

Društvene mreže i samosvijest: Objava fotografije iz teretane

Na primjeru objave fotografije iz teretane, autorice naših edukativnih materijala ‘Digitalni mediji i mentalno zdravlje’ objasnile su vezu društvenih mreža i samosvijesti, odnosno kako društvene mreže utječu na poznavanje samih sebe i na nošenje s našim različitim psihološkim stanjima

Podcast u funkciji medijskog odgoja i širenja projektnih ideja

U sklopu Erasmus+ projekta “Let’s Think Sustainably”, učenici Osnovne škole Sveti Petar Orehovec snimali su i objavljivali svoje podcaste o održivosti. Njihova emisija o problemu bacanja hrane pripremljene u školskoj kuhinji uvrštena je i na državni LiDraNo u kategoriji radijskih emisija

Svima nam treba odmor od tehnologije, a Dan BezVeze to osigurava djeci

Projekt Dan BezVeze, koji je prije pet godina pokrenula učiteljica informatike Mirena Maljković, održan je i ove godine u 8 škola diljem Hrvatske. Iz njega su proizašli još neki zanimljivi projekti kojima je cilj razvoj digitalne i medijske pismenosti učenika, roditelja i učitelja, poticanje na tjelesnu aktivnost i briga o mentalnom zdravlju

Mladi i mediji – rezultati ankete

Mladi u Hrvatskoj prepoznaju važnost medijskog obrazovanja i žele više sadržaja vezanih uz medijsku pismenost u školi. Najviše ih zanima kako prepoznati lažne vijesti i dezinformacije te kako korištenje društvenih mreža utječe na mentalno zdravlje

Tri igre istraživanja emocija za najmlađe

Zabavite se s djecom uz tri zadataka iz materijala za razvoj medijske i emocionlne pismenosti djece do 8 godina ‘Mediji i emocije’, istražujući različite emocije kroz pokret i geste te uz pomoć fotografija iz novina i časopisa

Filmska naSTAVa donosi 69 filmskih ostvarenja za osnovne i srednje škole

Zahvaljujući interaktivnoj online platformi Filmska naSTAVa, učenici imaju priliku pogledati niz kratkometražnih filmova koje su snimili djeca i mladi te ih sa svojim nastavnicima analizirati i interpretirati uz dostupne metodičke materijale, kvizove i uvodna videoobraćanja voditelja Filmske naSTAVe

Važnost novinarske skupine kao izvannastavne aktivnosti

O prednostima novinarskih skupina u školama i izazovima s kojima se suočavaju njihovi voditelji piše prof. hrvatskoga jezika Divna Šušić, dugogodišnja urednica školskog lista i članica Županijskog povjerenstva LiDraNa za izbor najboljih školskih listova

Video: Sat medijske pismenosti u srednjoj školi

Na internetu i društvenim mrežama provode više vremena nego što bi htjeli, svjesni su njihovih negativnih utjecaja na mentalno zdravlje i zainteresirani za učenje o medijima, uključujući i to kako prepoznati dezinformacije. To su nam rekli učenici Hotelijersko-turističke škole u Zagrebu nakon sata medijske pismenosti na kojem su učili o dezinformacijama

Razvoj medijske i emocionalne pismenosti od vrtića: finski primjer

Donosimo vam snimku predavanja koje je Julia Alajärvi, viša savjetnica u finskom Nacionalnom audiovizualnom institutu (KAVI) održala na stručnom skupu koji su u sklopu 5. Dana medijske pismenosti organizirali Agencija za elektroničke medije, Ured UNICEF-a za Hrvatsku, Veleposlanstvo Republike Finske i Agencija za odgoj i obrazovanje

Videolekcija: Algoritmi koji prate naše digitalne tragove

Donosimo vam videolekciju o algoritmima, koju je u sklopu 5. Dana medijske pismenosti pripremila magistra komunikologije Leali Osmančević. Nastavnici je mogu iskorisiti za sat medijske pismenosti za učenike viših razreda osnovne škole i srednjoškolce

Najbolji filmovi osnovnoškolaca na natječaju ‘Influenceri i mi’

Film ‘(NE) imam granicu’ skupine učenika iz Osnovne škole “August Cesarec” Ivankovo pobijedio je u osnovnoškolskoj kategoriji na filmskom natječaju u sklopu 5. Dana medijske pismenosti, a posebna priznanja dobili su filmovi ‘Svijet influencera’ i ‘Influenceri oko nas’. Pogledajte ih!

Materijali za učenje o novinarstvu – kroz teoriju i praksu

Edukativni materijali za učenike osnovnih i srednjih škola ‘Uvod u novinarstvo’, objavljeni u sklopu 5. Dana medijske pismenosti, sadrže vježbe uz koje će učenici vježbati kritičko čitanje, gledanje ili slušanje novinarskih sadržaja, pisati i snimati vijesti, raditi intervjue te smišljati kako bi uredili članak na internetskom portalu

Priručnik ‘Uvod u filmski jezik’ za osnovne i srednje škole

Priručnik ‘Uvod u filmski jezik’ namijenjen je prvenstveno nastavnicima i voditeljima filmskih i medijskih družina u osnovnim i srednjim školama. U njemu su uz niz primjera objašnjeni filmski planovi, kompozicija slike te značaj i korištenje svjetla i boje u kreiranju audiovizualnog djela, odnosno fotografije, a tu su i prijedlozi 9 vježbi za učenike

Videovodič kroz medije: Kako radi radio

Kako izgleda jedna radio stanica, kako se priprema program i tko sve čini ekipu radija, saznajte iz ovog videa, koji vam donosimo u sklopu 5. Dana medijske pismenosti

Projekcija i analiza filma ‘Influencerica’ za srednjoškolce

Agencija za elektroničke medije, UNICEF, Hrvatski filmski savez i Zagreb Film Festival pozivaju srednjoškolske nastavnike da prijave svoje razrede i s učenicima dođu na projekciju filma ‘Influencerica’, koja će se održati 6. svibnja u Kinu Tuškanac, u sklopu 5. Dana medijske pismenosti

Stručni skup ‘Razvoj medijske i emocionalne pismenosti od vrtića’

U ponedjeljak 2. svibnja u 11 sati održat će se stručni skup za odgojitelje i stručne suradnike u dječjim vrtićima, koji u sklopu 5. Dana medijske pismenosti organiziraju Agencija za elektroničke medije i Ured UNICEF-a za Hrvatsku u suradnji s Veleposlanstvom Republike Finske i Agencijom za odgoj i obrazovanje

Priručnik za medijsko obrazovanje u dječjim vrtićima

U priručniku ‘Mediji i djeca predškolske dobi’, koji je objavilo Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu, odgojitelji će pronaći brojne korisne informacije i preporuke te niz aktivnosti koje mogu provesti s djecom u vrtiću

Tri animirana filma i metodička priprema za sat filmske pismenosti

S digitalne platforme Filmska naSTAVa prenosimo vam sve potrebne materijale za jedan školski sat posvećen filmskoj pismenosti: tri nagrađena kratkometražna animirana filma osnovnoškolskih autora, metodičku pripremu te poveznice na prezentaciju za ponavljanje pojmova i na kviz za učenike

Tko su bili ‘influenceri’ prije društvenih mreža?

Napravite u školi ili kod kuće zadatke iz priručnika ‘Influenceri i njihova uloga u životima djece i mladih’, kojima je cilj osvijestiti djecu da influenceri nisu nova pojava, već da su kroz povijest različite osobe utjecale i oblikovale javno mnijenje

Rezervirajte početak svibnja za 5. Dane medijske pismenosti

U projekt se mogu uključiti vrtići, škole, fakulteti, knjižnice, kina, medijske kuće, udruge i druge ustanove koje mogu organizirati predavanja, radionice, filmske projekcije, panel diskusije i druge događaje – uživo ili online – s ciljem promicanja medijske pismenosti

Nastavna priprema uz film #STOPcyberbullyingu

Pogledajte s učenicima film #STOPcyberbullyingu Dramsko-medijske skupine OŠ Dragalić i održite radionicu u kojoj će naučiti definirati, prepoznati i reagirati na cyberbullying u svojoj okolini i među svojim vršnjacima

Preuzmite dječji dnevnik korištenja medija

U dnevniku korištenja medija, razvijenom u okviru istraživačkog projekta D.E.C.I.D.E., djeca (ili roditelji za njih) tijekom tjedan dana bilježe kada su i koliko koristili digitalne uređaje, što su na njima radili, što ih je na to motiviralo, gdje su i s kim za to vrijeme bili te kako su se osjećali

Pandemija i mediji: Problemi djece i mladih u virtualnom okruženju

Negativne posljedice povezane s povećanim korištenjem interneta na mentalno zdravlje djece i mladih postale su još izraženije u vrijeme pandemije, kaže socijalna pedagoginja Sanja Radić Bursać. Donosimo vam i njezino video predavanje o izazovima u virtualnom okruženju i podršci u pandemijskim uvjetima

Osječki studenti snimali su videouratke o internetskim trolovima

Predstavljanje studentskih videouradaka o internetskim trolovima i proglašenje pobjednika u izboru koji organiziraju Akademija za umjetnost i kulturu u Osijeku, Agencija za elektroničke medije i portal medijskapismenost.hr održano je u ponedjeljak 17. siječnja u Osijeku

Kako tijekom blagdana ne pretjerati s uređajima

Dogovorite pravila koja će vrijediti jednako za djecu i roditelje, isplanirajte aktivnosti koje ne uključuju korištenje bilo kakvih uređaja, a imajte na umu da i tehnologiju možete iskoristiti za okupljanje i zbližavanje članova obitelji

Film iz kojeg ćete saznati što radi direktor fotografije

O ulozi direktora fotografije u proizvodnji audiovizualnog sadržaja piše Mario Sablić, nagrađivani direktor fotografije. Donosimo vam i obrazovni film (u dva dijela) u kojem o svome poslu govore hrvatski filmski snimatelji različitih generacija

Videovodič kroz medije: Kako nastaje sportski program

U ovom edukativnom videu koji je pripremila Nova TV sportski reporteri, urednici i voditelji objašnjavaju kako izgleda rad u sportskoj redakciji, kako se biraju teme i pripremaju sportske vijesti, ali i prijenosi utakmica i studijske emisije

Influenceri na različitim društvenim mrežama

Istražite s djecom koje su najpopularnije društvene mreže i platforme u svijetu i u Hrvatskoj te tko su najpopularniji influenceri na njima, koliko imaju pratitelja i kakve sadržaje objavljuju

Javni poziv za sufinanciranje projekata medijske pismenosti u 2022.

Za sufinanciranje projekata medijske pismenosti u 2022. Agencija za elektroničke medije osigurala je ukupno 400 tisuća kuna. Na javni poziv mogu se prijaviti fakulteti, instituti, obrazovne ustanove, udruge i ostale pravne osobe, a rok za podnošenje prijava je 10. siječnja

Edukacija o medijskoj pismenosti u učeničkim domovima

Na predavanjima i radionicama u sklopu projekta “Kako i zašto učiti o medijima” učenici, odgajatelji i stručni suradnici u učeničkim domovima razgovarali su s novinarkom Višnjom Biti o utjecaju medija na djecu i mlade, pravima djece u medijima te mogućnostima medijskog obrazovanja

Rene Hobbs: Pandemija je povećala zanimanje učitelja za medijsku pismenost

Danijel Labaš, predsjednik Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu, razgovarao je o medijskom obrazovanju i igrifikaciji s Renee Hobbs, jednom od vodećih svjetskih stručnjakinja za medijsku pismenost. Prenosimo vam intervju izvorno objavljen u Inkluziji – prilogu Vijenca za promicanje socijalne uključenosti

Digitalna predstava o opasnostima interneta

Interaktivna digitalna predstava ‘Abeceda interneta’, koju Ana Vilenica i Tomislav Krstanović u suradnji s A1 Hrvatska i Centrom za sigurniji internet izvode u osnovnim školama diljem Hrvatske, odličan je poticaj za razgovore s djecom o njihovim iskustvima u online svijetu

Preporuke za pripremu kvalitetnog školskog lista

Donosimo vam preporuke koje su sastavile članice Povjerenstva LiDraNa za izbor najboljih školskih listova u Splitsko-dalmatinskoj županiji Divna Šušić, Sela Tecilazić i Jadranka Stančin Babić

4 filma djece i mladih s 18. Ljetne škole filma Šipan

Na 18. Ljetnoj školi filma Šipan, održanoj od 4. do 14. kolovoza, mladi su filmaši snimili jedan animirani, dva igrana i jedan dokumentarni film, koji su premijerno prikazani na zatavaranju Škole u šipanskom open air kinu

Kako podržati razvoj medijske pismenosti kod djece vrtićke dobi

Kakav će kasnije djeca imati odnos s medijima i prema njima ovisi o njihovu ranom iskustvu u obitelji i s roditeljima kao prvim modelima. Stoga se sve veća pozornosti pridaje osnaživanju djece i razvoju medijske pismenosti unutar obitelji, kao prvog i najvažnijeg modela ponašanja

Petodnevna radionica pod vodstvom Renee Hobbs u Zagrebu

U sklopu projekta “We play it safe!” Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu, u rujnu će se u Zagrebu održati petodnevna radionica za učitelje, nastavnike i knjižničare pod vodstvom jedne od najvećih svjetskih stručnjakinja za medijsku pismenost Renee Hobbs

Influenceri od kojih možemo učiti

S djecom istražite hrvatske i svjetske influencere čiji sadržaji mogu biti korisni u svakodnevnom životu. Analizirajte njihove objave i razgovarajte o tome što ste od njih naučili te koje biste kanale preporučili svojim prijateljima i članovima obitelji

Provedite s djecom barem jedan Dan BezVeze

Dan BezVeze ove je godine održan u zadnjem nastavnom tjednu u OŠ Rapska u Zagrebu i brojnim drugim školama u Hrvatskoj, a autorica projekta Mirena Maljković poziva roditelje da i tijekom ljeta sa svojom djecom provedu barem jedan dan bez ekrana

Vrste influencera s obzirom na sadržaj koji objavljuju

Iz radnog priručnika za nastavnike i roditelje ‘Influenceri i njihova uloga u životima djece i mladih’ prenosimo vam prijedlog radionice u kojoj s djecom istražujete različite influencere i analizirate njihove objave

O medijima i mentalnom zdravlju važno je učiti od stručnjaka

Na online događaju “Važno je kako se osjećaš s obje strane ekrana” povodom 5. rođendana portala medijskapismenost.hr, predavanja o utjecaju digitalnih medija na mentalno zdravlje održale su Mona Bekkhus sa Sveučilišta u Oslu i Miranda Novak s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu

Mediji i moji osjećaji: najbolji filmovi srednjoškolaca

Na natječaju u sklopu 4. Dana medijske pismenosti u srednjoškolskoj kategoriji pobijedio je film ‘Zarobljeni’ mlade autorice Maje Šebelić, a posebna priznanja dobili su filmovi ‘Debela si BTW’ Josipa Skledara i Jurice Nikolića i ‘Prozor u zid’ Inke Eldan

Ideološki izazov: edukativni materijali o političkim ideologijama

Kako bi se mladi lakše snalazili u praćenju političkih i demokratskih procesa i vijesti, te uspješnije “čitali” političke i medijske poruke za vrijeme izbornih kampanja, ali i u svakodnevnom životu, važno je da razumiju osnovne pojmove, poput politike, političkih ideologija i metaideologija

Videolekcija: Digitalni mediji i mentalno zdravlje

Zašto mladi koriste društvene mreže i kako digitalni mediji mogu utjecati na razvoj njihovog identiteta, na sliku o sebi i odnose s drugima, objašnjava socijalna pedagoginja Sabina Mandić s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

Videovodič kroz medije: Jedan dan u informativnom programu

Kako nastaju informativne emisije na televiziji i tko je sve potreban kako bi vijesti došle do gledatelja, saznajte u videovodiču pripremljenom u sklopu 4. Dana medijske pismenosti, kroz koji nas vodi Marija Miholjek, voditeljica Dnevnika Nove TV

Videovodič kroz medije: Kako nastaje vremenska prognoza

Vremenska prognoza nezaobilazan je dio dnevnog informiranja. Kako nastaje, koje znanosti su nužne da bi prognoza bila što točnija i kako izgleda posao meteorologa na televiziji, objašnjava u videu glavni meteorolog HRT-a Zoran Vakula

Dopisivanje s nepoznatim osobama online

Gotovo svako treće dijete u dobi od 9 do 17 godina komunicira na internetu s osobama koje nisu upoznali uživo. Razgovarajte sa svojim djetetom o takvim prijateljstvima i objasnite mu što može napraviti ako posmunja da mu se netko lažno predstavlja

Publikacije o medijskoj pismenosti poslane u 645 ustanova

Knjižice i slikovnice o medijskoj pismenosti u izdanju Agencije za elektroničke medije i UNICEF-a bit će u Godini čitanja dostupne još većem broju djece, roditelja, odgojitelja i nastavnika u vrtićima, školama, knjižnicama i udrugama diljem Hrvatske

Priče na društvenim mrežama kao novo sredstvo informiranja

Nakon što je Snapchat popularizirao format ‘priča’ (stories), to su preuzele mnoge druge platforme. Doživljaji nanizani u story ciljaju mlađe korisnike i namijenjeni su gledanju na zaslonu mobitela. U takvom formatu naglasak je na slikama i kratkim videozapisima te on mijenja naš odnos prema vijestima

Uskoro 4. Dani medijske pismenosti

Cilj Dana medijske pismenosti je osigurati što većem broju građana, posebice djece i mladih, prilike za učenje o medijima, a ove godine u fokusu je utjecaj medija na mentalno zdravlje

Put oko svijeta preko novinskih naslovnica

Ova lekcija iz nastavnih materijala ‘Medijska i informacijska pismenost – Radni listići za aktivnosti u učionici’ Francuskog nacionalnog centra za medijsku i informacijsku pismenost (CLEMI), može se provesti s djecom u dobi od 5 do 11 godina

Vrijeđanje na videokanalima i videoplatformama

Vrijeđanje porukama, jedan od najčešćih oblika elektroničkog nasilja, nekad se odvijalo prvenstveno putem mobitela ili interneta, a danas je sve češće i na videokanalima i videoplatformama, no cilj je isti: povrijediti, omalovažiti i naštetiti određenom pojedincu ili skupini

Medijska pismenost u novim hrvatskim kurikulumima

Koliko je i kako medijska pismenost zastupljena u kurikulumima obaveznih predmeta i nekih međupredmetnih tema? Donosimo vam pregled i osvrt koji je napravila Amadea Draguzet, školska knjižničarka mentorica iz Osnove škole Stoja u Puli

Kako se nositi s teorijama zavjere u učionici

Razgovor o teorijama zavjere u učionici može biti izazov, osobito ako učenici u njih vjeruju. Preporuke kako pristupiti toj temi prenosimo vam iz nastavnih materijala Francuskog nacionalnog centra za medijsku i informacijsku pismenost (CLEMI), koji su dostupni i na hrvatskom jeziku 

Materijali za radionice o prikrivenom oglašavanju

Preuzmite naše nastavne materijale sa zadatcima u kojima se obrađuje plasman proizvoda u programima lagane zabave i u objavama na YouTubeu, prikriveno oglašavnje u crtanim filmovima, u časopisima za mlade i u dnevnim novinama te zavravajuće oglašavnje na internetu

Medijska pismenost na francuski način

‘Razvoj medijske i informacijske pismenosti je zadatak francuskog obrazovnog sustava i važna tema za društvo, jer tako osnažujemo djecu i mlade da postanu mudriji i kompetentiniji građani’, kaže Anaïs Adriaens-Allemand iz CLEMI-ja, Francuskog nacionalnog centra za informacijsku i medijsku pismenost

Krađa lozinki

Provedite sa svojim djetetom ovu radionicu iz materijala za roditelje i skrbnike ‘Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana’ i objasnite mu kako kreirati sigurne lozinke i zašto ih ne dijeliti s prijateljima

Kako (i zašto) pokrenuti digitalni školski list

Školska knjižničarka Stojanka Lesički, voditeljica novinarske i filmske skupine u Osnovnoj školi Sveti Petar Orehovec i odgovorna urednica digitalnog školskog lista Klinček, piše o tome kako rad u školskom listu može unaprijediti medijsku pismenost učenika te daje praktične savjete kako ga pokrenuti

Online radionica animiranog filma za odgojitelje i nastavnike

Radionica je namijenjna odgojno-obrazovnim djelatnicima s područja Grada Zagreba, koji žele vještinu izrade animiranog filma prenijeti u  vrtićke skupine i učionice. Održavat će se putem Zooma, za sudionike je besplatna, a prijave traju do 5. studenog

Poučite djecu kako poštivati sebe i druge u virtualnom svijetu

‘Poštujmo sebe i druge u medijskom prostoru’ bila je glavna poruka 2. Dana medijske pismenosti, održanih 2019. godine. Tada su objavljeni i nastavni materijali za osnovne škole, sa zadatcima uz koje učenici mogu savladati pravila lijepog i pristojnog ponašanja i komuniciranja na internetu

Grupe mržnje na internetu

U grupama mržnje na društvenim mrežama i u aplikacijama za dopisivanje kritiziraju se i vrijeđaju vršnjaci, poznanici, učitelji ili slavne osobe. Razgovarajte se djetetom i zajedno istražite kako se takve grupe mogu prijaviti 

Materijali za radionice o oglasima – za dječje vrtiće

U našim radioničkim materijalima, namijenima odgojiteljima i stručnim suradnicima u dječjim vrtićima, opisane su aktivnosti kojima se djecu potiče na prepoznavanje oglasa, bolje razumijevanje njihovog utjecaja i kritičko razmišljanje o njihovim porukama

Nastavni materijali o dezinformacijama i lažnim vijestima

Nastavni materijali za srednje škole ‘Kako prepoznati dezinformacije i lažne vijesti’ sadrže objašnjenja ključnih koncepata medijske pismenosti i fenomena dezinformacija te savjete za prepoznavanje lažnih vijesti, kao i opise 7 zadataka za učenike, radne listiće i kviz o lažnim vijestima

E-knjiga s radionicama medijske pismenosti i digitalnog građanstva

Ukupno 15 radionica pripremljeno je u sklopu Erasmus+ projekta ‘Mali novinari danas – odgovorni digitalni građani sutra’, a upute za radionice, prezentacije i zadatci sada su dostupni svim nastavnicima koji kod svojih učenika žele razvijati medijsku pismenost i osnaživati ih za odgovorno digitalno građanstvo

Kako pomoći prijatelju koji je žrtva elektroničkog nasilja?

Mnoga djeca znaju da su njihovi prijatelji žrtve elektroničkog nasilja, svakodnevno vide uvrede na njihov račun, no najčešće šute i nikome to ne prijavljuju jer se boje da i sami ne postanu žrtve zlostavljanja. Upravo tu djecu treba poticati da unatoč strahu nasilje prijave svojim roditeljima, učiteljima ili pedagogu u školi

Ribanje i ribarsko prigovaranje kao srednjoškolska filmska lektira

Ministarstvo znanosti i obrazovanja preporučilo je gledanje dugometražnog igranog filma redatelja Milana Trenca, nastalog po književnom djelu Petra Hektorovića Ribanje i ribarsko prigovaranje, srednjoškolskim nastavnicima koji s učenicima planiraju odlazak u kino u nastavnoj godini 2020./2021.

Bitcoinboy: kratki film i priprema za nastavni sat o lažnim vijestima

Dva srednjoškolca iz Nizozemske željela su provjeriti mogu li u medije plasirati izmišljenu priču o dječaku koji se obogatio na bitcoinima. Cijeli proces dokumentirali su filmom koji je prikazan na Festivalu prava djece, a uz njega je pripremljena i zanimljiva lekcija o lažnim vijestima

Kako se djeca informiraju u digitalnom okruženju i možemo li ih pratiti

‘Od početka korona pandemije i uvođenja mjera karantene u našoj obitelji češće smo zajedno i kroz duge razgovore bolje shvaćam kako mladi probavljaju nepreglednu količinu informacija s elektroničkih uređaja, tableta i pametnih telefona’, piše Velibor Mandić, hrvatski novinar i urednik koji s obitelji živi u San Franciscu

Opasnost od seksualne iznude i ucjene

Razgovarajte o ovoj temi sa svojom djecom, i ako su slučajno žrtve takve ucjene, bez oklijevanja stanite na njihovu stranu, jer ona nisu kriva ako ih je netko prevario. Takvo što može se dogoditi i odraslima

Savjeti djeci i mladima za odvikavanje od ekrana

Ako mobitel i poruke provjeravaš svakih nekoliko minuta, ako te opterećuju lajkovi i komentari, ako si nervozan bez igrica, ako navečer dokasno buljiš u ekran – razmisli o odvikavanju, poručuje UNICEF-ova mlada ambasadorica za prava djece i mladih Nina Topić (16)

YouTube Kids – Vodič za roditelje

Kako funkcionira aplikacija YouTube Kids i po čemu se razlikuje od običnog YouTubea? Kakvi su sadržaji na njoj dostupni? Je li doista sigurna za djecu, ili i ovdje mogu naići na nešto neprimjereno?

Kako s djecom analizirati medijske sadržaje

Propitivanje medijskih sadržaja jedna je od najvažnijih navika koje možemo poticati kod djece kako bi razvila medijsku pismenost. Pročitajte s kojim ih ključnim konceptima trebate upoznati te kakva im pitanja možete postavljati dok zajedno gledate filmove, ili televiziju, ili igrate videoigre

Online platforma za žrtve elektroničkog nasilja

UHO je popunilo prazninu jer su istraživanja pokazala kako otprilike polovina djece nikada ili gotovo nikada nije zatražila pomoć roditelja u vezi situacija i problema koji su ih uznemirili dok su bili na internetu

Sat medijske kulture u 1. i 3. razredu posvećen radiju

Biljana Bagarić Ivezić, učiteljica razredne nastave u Područnoj školi Poljanski Lug opisala nam je nastavni sat Medijske kulture u kombiniranom odjelu 1. i 3. razreda, na kojem su njezini učenici izrađivali plakat, odnosno snimali radijski intervju

Organizirajte obiteljski ‘Dan BezVeze’

Projekt Dan BezVeze prethodnih se godina provodio u školama – svi učenici i učitelji tog su dana ugasili svoje mobilne telefone, računala, tablete, televizore i igraće konzole, a organizirane su igre i brojne radionice za učenike. Ove godine održava se u subotu, u obiteljima učenika

Najbolji animirani filmovi djece i mladih iz cijelog svijeta

Nagrade žirija 11. internacionalnog  festivala animiranog filma djece i mladih VAFI & RAFI dobili su mladi animatori iz Slovenije, Rusije, Belgije i Izraela. Glasovanje za nagrade publike traje do 13. lipnja, a filmovi se mogu pogledati putem platforme RTL Play te na kanalima Magic Neta i Prve školske televizije

Edukativna brošura i kviz o političkim ideologijama

Obrazovni materijal ‘Ideološki izazov’ pokazuje kako razlikovati temeljne političke metaideologije – pluralizam, populizam i monizam – te učenicima daje zabavan alat s pomoću kojeg mogu samostalno, u bilo kojem medijskom ili političkom tekstu, prepoznati diskurs koji je tipičan za svaku od tih metaideologija

Otkrijte jeste li online moreplovac, istraživač, ili brodolomac

Ispunite anketu o digitalnom građanstvu, koju Vijeće Europe provodi s ciljem razvoja alata koji će obiteljima pomoći u odgoju budućih odgovornih digitalnih građana. Na kraju ankete vidjet ćete svoj rezultat i saznati jeste li u svijetu interneta ‘moreplovac’, ‘istraživač’ ili ‘brodolomac’

Prekomjerno korištenje interneta i društvenih mreža

Čini li vam se da je vaše dijete pretjerano vezano za internet i društvene mreže? Provedite radionicu i primijenite savjete iz našeg priručnika za roditelje i skrbnike ‘Razgovarajmo o životu s druge strane ekrana’

Video lekcija: Oglasi oko nas

Učiteljica razredne nastave Josipa Blagus pripremila je video lekciju i radni listić za učenike od 1. do 4. razreda osnovne škole, s ciljem poticanja kritičkog promišljanja o oglasima i drugim medijskim sadržajima 

Videolekcija: Kako gledati animirani film

U video lekciji snimljenoj u sklopu Dana medijske pismenosti na daljinu učiteljica razredne nastave Dubravka Kalinić Lebinec učenike vodi kroz interpretaciju animiranog filma ‘Crvena jabučica’ autorice Ane Horvat

Video lekcija: Prepoznajte dezinformacije i lažne vijesti

Video lekcija koju je pripremila prof. Nada Jakovčević sadrži savjete za provjeru informacija, odnosno prepoznavanje dezinformacija, aktualne primjere lažnih vijesti koje su se širile društvenim mrežama te nekoliko zanimljivih zadataka za učenike

Video lekcija: Slikovnica o medijima

Snimku sata medijske pismenosti održanog u Školi na Trećem roditelji mogu pogledati sa svojom djecom, a učitelji i odgojitelji podijeliti s predškolcima i učenicima nižih razreda osnovne škole

Kako kritički vrednovati izvore na internetu

Sustavno provjeravanje izvora i procjenjivanje njihove vjerodostojnosti omogućuje nam da svjesno biramo izvore kojima ćemo se služiti. Saznajte kako kritički vrednovati tekstove, slike, zvučne i videozapise te na što paziti prilikom pretraživanja interneta

Videolekcije: Sexting i sextortion

Iskoristite dvijevideo lekcije za srednjoškolce, koje su pripremile socijalne pedagoginje Sabina Mandić i Sanja Radić Bursać s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu, za sat medijske pismenosti na daljinu, ili u učionici

Zbog pandemije djeca su u većem riziku od online nasilja

Zbog veće količine vremena provedenog na virtualnim platformama, djeca postaju izloženija seksualnom iskorištavanju budući da predatorima trenutna situacija s pandemijom pogoduje. Također mogu u većoj mjeri biti izložena potencijalno štetnim i nasilnim sadržajima

Video Lekcija: Clickbait novinarstvo

U video lekciji koju je pripremila prof. Dijana Požgaj učenici će saznati što su clickbait članci i koja im je svrha, a vidjet će i puno zanimljivih primjera takvih naslova i članaka. Tu su i zadatci – upute za raspravu ili razmišljanje, istraživanje i stvaranje 

Video lekcija: Tehnike propagande

U video lekciji, koju je na temelju materijala ‘Fake or Fact: Uvođenje kritičkog vrednovanja izvora u učionice’ pripremila dr.sc. Anita Tufekčić, učenici će saznati što je propaganda, koje vrste propagande postoje te koje su najčešće propagandne tehnike

Utjecaj društvenih mreža na mlade i pojam ljepote danas

‘Često mislimo da svi osim nas žive zabavnije, ispunjenije i savršenije živote i da ta zadana mjerila moramo i sami slijediti. Da sve na nama i oko nas mora biti savršeno. A ne mora’, piše u svom blogu 16-godišnja Nina Topić, UNICEF-ova mlada ambasadorica za prava djece i mladih Europske unije

Video lekcija: Provjera sadržaja na internetu

Razlikovanje vjerodostojnih i nevjerodostojnih izvora na internetu jedna je od vještina medijske pismenosti koje su u kriznim situacijama osobito važne. Upravo je toj temi posvećena video lekcija prof. Mirene Maljković

Izrazite se filmom!

Bez obzira na to imate li već iskustva sa snimanjem filmova, ili tek učite o tome, možete se uključiti u filmski natječaj za djecu i mlade ‘Naš online život, o kojem roditelji ništa ne znaju’

Koronavirus i dezinformacije – savjeti za roditelje

Djeca i mladi sada provode više vremena pred ekranima nego inače, a mnogi tragaju i za informacijama koje će im pojasniti situaciju u kojoj se nalazimo. S obzirom na količinu dezinformacija o koronavirusu na internetu, trebat će im vaša pomoć da pronađu točne informacije

Materijali za uvođenje kritičkog vrednovanja izvora u učionice

Na temelju materijala ‘Fake ≠ fact’ možete održati jednu, ili nekoliko radionica za srednjoškolce te ih osposobiti za kritičko vrednovanje izvora i prepoznavanje različitih tehnika propagande, a tu su i upute po kojima učenici mogu snimiti vlastiti propagandni film

Besplatni online-kolegij o filmskom obrazovanju

Britanski filmski institut od ponedjeljka, 23. ožujka, pokreće besplatni otvoreni online-kolegij ‘Film Education: A User’s Guide’, namijenjen svim europskim stručnjacima iz audiovizualnog i odgojno-obrazovnog sektora

Dani medijske pismenosti – na daljinu

Na temelju naših obrazovnih materijala, dostupnih za preuzimanje u elektroničkom obliku, možete snimiti video, održati webinar ili sat medijske pismenosti u virtualnoj učionici te organizirati druge aktivnosti putem interneta

Poučite djecu kako gledati film

Prva stepenica razumijevanja jezika pokretnih slika jest otkriti kako nam one prenose što je važno, kako vode našu pažnju i kako nam daju informacije – piše filmska kritičarka Višnja Vukašinović u tekstu koji vam prenosimo sa stranice Društva ‘Naša Djeca’ Zabok

Kratki film i priprema za radionicu o sigurnosti na internetu

Potaknite učenike na raspravu o tome što sve objavljuju na internetu i koliko svojih prijatelja ili pratitelja uopće poznaju. Nakon gledanja filma “My friend Frank” i razgovora o njemu, neka učenici naprave analizu svojih profila na društvenim mrežama

Obilježavanje Dana sigurnijeg interneta 2020.

Centar za sigurniji internet s partnerima i suradnicima organizira obilježavanje Dana sigurnijeg interneta 11. veljače te poziva škole i druge institucije i organizacije, roditelje, djecu i mlade da se uključe

Radionice za učenike u medijima u 6 gradova

I ove godine, u sklopu 3. Dana medijske pismenosti, organizirane su radionice ‘Djeca upoznaju medije’ u medijskim kućama u Zagrebu, Osijeku, Rijeci, Puli, Zadru i Splitu. Radionice će se održavati od 17. veljače do 8. travnja, a namijenjene su učenicima od 5. razreda osnovne do 4. razreda srednje škole

Prve informacije o Danima medijske pismenosti 2020.

Ove godine Dani medijske pismenosti poklapaju se s Europskim tjednom medijske pismenosti, čiji će središnji događaj biti međunarodna stručna konferencija u Zagrebu pod nazivom “Medijska pismenost u svijetu koji se stalno mijenja: Integrirati. Okupiti. Osnažiti.”

I Hrvatskoj bi dobro došla posebna Agencija za medijsku pismenost

Na panelu o medijskoj pismenosti u sklopu međunarodne konferencije “Suzbijanje dezinformacija u eri digitalnih medija” u Zagrebu predstavljen je rad Francuskog instituta za medijsku i informacijsku pismenost CLEMI, prve agencije za medijsku pismenost u Europi. Iako je po mišljenju panelista puno napravljeno na promociji medijske pismenosti i u Hrvatskoj, još se puno treba učiniti

Sufinanciranje projekata medijske pismenosti u 2020.

Agencija za elektroničke medije sufinancira projekte, manifestacije, seminare, konferencije, radionice, predavanja, istraživanja ili pripremu i izradu edukacijskih materijala na temu medijske pismenosti. Najviši iznos koji se može dobiti za pojedini projekt iznosi 40 tisuća kuna, a rok za podnošenje prijava je 19. prosinca 2019.

Prikriveno oglašavanje u časopisima za mlade

Časopisi obično imaju rubrike u kojima promoviraju određene proizvode, ali u pravilu bez jasnog navođenja da je riječ o oglasima, a prikriveni oglasi mogu se naći i u tekstovima. Analizirajte s učenicima glavne modele prikrivenih oglasa u časopisima za mlade

Sramoćenje na internetu i društvenim mrežama

Upoznajte učenike s pojmom sramoćenja, kako je definiran hrvatskim Kaznenim zakonom. Potaknite ih da iskreno iznesu jesu li bili poticatelji i/ili žrtve takvoga ponašanja, te pozovite na samopoštovanje i poštivanje drugih na internetu i društvenim mrežama

Utjecaj društvenih mreža na mlade jedna je od tema Festivala prava djece

Nakon projekcije filma ‘PewPewPew’ na otvorenju Festivala srednjoškolci su raspravljali o životu uz društvene mreže, na kojima su izloženi slikama poznatih ljudi i svojih vršnjaka koji uvijek savršeno izgledaju, te opasnostima poput online predatora, mogućnosti zlouporabe njihovih osobnih podataka, mrzilačkim komentarima…

‘Mali novinari danas – odgovorni digitalni građani sutra’

U novom Erasmus+ projektu koji koordinira OŠ Sveti Petar Orehovec, učenici iz pet zemalja pripremat će i uređivati sadržaje digitalnih školskih časopisa. Cilj je da tako razviju vještine medijske pismenosti koje su preduvjet za odgovorno građanstvo u digitalnom svijetu

Kviz: Jesi li online bully?

Uz ovaj kviz iz Pragminog Školskog kalendara ‘Neopisivo!’, djeca i mladi mogu osvijestiti problem vršnjačkog nasilja na internetu i provjeriti je li njihov način komunikacije na društvenim mrežama primjeren

Plasman proizvoda u popularnim TV emisijima

Pokažite učenicima isječak iz neke od popularnih emisija, kao što su Supertalent, Zvjezdice, Hrvatska traži zvijezdu, Tvoje lice zvuči poznato, The Voice, ili Ples sa zvijezdama. Objasnite im što je plasman proizvoda, tražite da ga prepoznaju u isječku i potaknite raspravu o ovoj vrsti oglašavanja

Što je kritička medijska pismenost i kako je razvijati kod djece

Što je, a što nije kritička medijska pismenost, zašto je važna i kako je roditelji mogu poticati kod djece? Odgovore na ova pitanja i prijedloge za razgovor u obitelji prenosimo iz knjižice za roditelje i skrbnike “Djeca i mediji” u izdanju Agencije za elektroničke medije i UNICEF-a

Već u osnovnoj školi razgovarajte s djecom o sekstingu

Jedan školski sat u 7. ili 8. razredu posvetite temi sekstinga – slanja i objavljivanja fotografija intimnih dijelova tijela. Neka učenici naprave zadatak iz naših nastavnih materijala ‘Poštivanje sebe i drugih u virtualnom svijetu’

Medijsku pismenost treba integrirati u nacionalne obrazovne politike

Bez unaprjeđenja medijskog obrazovanja, podrška medijskoj pismenosti tek je prazna gesta, rekao je britanski stručnjak David Buckingham na konferenciji u Helsinkiju. Robert Tomljenović, zamjenik predsjednika Vijeća za elektroničke medije, poručio je da medijska pismenost mora postati jedna od osnovnih vrijednosti u Europi

Platforma s primjerima i kurikulima za poučavanje o propagandi

Na online platformi Mind Over Media za analizu je dostupno više od 1700 primjera suvremene propagande, a tu su i kurikuli o govoru mržnje, prikrivenom oglašavanju, lažnim vijestima te poučavanju propagande za migrante i tražitelje azila, koje su pripremili hrvatski stručnjaci

Kako nakon praznika ponovno uvesti pravila o korištenju medija

U danima prije početka nove školske godine razgovarajte s djecom o važnosti ravnoteže između korištenja medija i svih drugih aktivnosti te dogovorite pravila kojih će se ubuduće pridržavati, a kraj ljeta možete obilježiti i posebnim obiteljskim druženjem uz omiljene filmove, serije ili videoigre

Ključevi filma: pitanja za dešifriranje svakog igranog filma

Ključevi filma služe kao podsjetnik nastavnicima, roditeljima, djeci i mladima za razgovor o igranom filmu te sadrže šest ključnih područja na koja valja obratiti pozornost pri aktivnom gledanju igranog filma, a to su: radnja/sadržaj, likovi, realizacija/izvedba, igranofilmski žanr, doživljaj i poruka

Film u nastavi stranih jezika: Motivacija za učenje i zabava

Animirani film ‘Mali princ’ iz 2015. u režiji Marka Osborna snimljen je u dvije originalne verzije – engleskoj i francuskoj te je prikladan je za korištenje u nastavi ovih stranih jezika za sve dobne skupine učenika, pišu Petra Barbarić i Jasna Ćirić iz Centra za strane jezike Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

Videoigre u odrastanju pripadnika net-generacija

Učitelje i roditelje treba informirati o dobrobiti koje imaju njihova djeca uz igranje videoigara te naučiti kako pomagati i usmjeravati odrastanje djece u doba ranog ili srednjeg djetinjstva uz digitalne medije, piše prof. dr. sc. Milan Matijević s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu

Čitateljska pismenost u kontekstu medijske pismenosti

Digitalna književna djela iznimno su plodonosna i blagodatna za savladavanje medijske, čitateljske i literarne pismenosti istodobno, piše doc. dr. sc. Marina Gabelica s Učiteljskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, u članku izvorno objavljenom u časopisu Zrno

Mobiteli ozbiljno ugrožavaju san djece i roditelja

Oko 60 posto roditelja i 70 posto djece svoje mobitele provjeravaju do pola sata prije spavanja, što ne uključuje paljenje i gašenje alarma za buđenje. Uz to, svaki treći adolescent i svaki četvrti roditelj priznaju da ih tijekom noći znaju probuditi obavijesti s društvenih mreža

Repozitorij učeničkih filmova i radionica iz građanskog odgoja

U sklopu projekta ‘Mali korak za film, veliki za europsko građanstvo’, koji OŠ Sveti Petar Orehovec provodi u suradnji sa školama iz Italije, Poljske i Španjolske, pripremljen je repozitorij s više od 40 učeničkih filmova i obrazovnim materijalima za nastavu građanskog odgoja

Govor mržnje na internetu i društvenim mrežama

Prema istraživanju EU Kids Online, više od četvrtine djece u dobi od 9 do 17 godina u proteklih godinu dana vidjelo je internetske stranice ili rasprave koje uključuju poruke i govor mržnje usmjeren prema određenim grupama ljudi

Vrijeđanje i ismijavanje najčešći su oblici elektroničkog nasilja

Iz nastavnih materijala za srednje škole ‘Ljudsko dostojanstvo, vrijeđanje, sramoćenje i govor mržnje’ prenosimo vam poglavlje o vrijeđanju i omalovažavanju, s objašnjenjima tih pojmova i ključnih zakonskih propisa, te zadatak uz koji će učenici naučiti prepoznati vrijeđanje u virtualnoj komunikaciji te reagirati na njega

Poziv učenicima, učiteljima i roditeljima da jedan dan provedu bez ekrana

U Osnovnoj školi Jure Kaštelana 31. svibnja neće se koristiti mobiteli ni drugi uređaji s ekranima, a za učenike su organizirane brojne društvene, sportske i kreativne aktivnosti. Organizatorica i autorica projekta Dan BezVeze, učiteljica informatike Mirena Maljković poziva i druge škole da se uključe

Aplikacija TikTok: Znate li kakve videe vaše dijete gleda i objavljuje?

Popularna aplikacija za stvaranje i dijeljenje kratkih videa TikTok može potaknuti djecu na kreativno izražavanje i pružiti im mnogo zabave, no kao i kod drugih društvenih mreža, postoje potencijalni rizici, poput izloženosti neprimjerenim sadržajima i dijeljenja previše osobnih informacija s nepoznatim osobama

Pravila lijepog ponašanja i komuniciranja na internetu

Nakon ovog zadatka iz nastavnih materijala ‘Poštivanje sebe i drugih u virtualnom svijetu’, učenici će moći navesti i objasniti pravila lijepog i pristojnog ponašanja i komuniciranja na internetu te će razlikovati primjerene i neprimjene oblike ponašanja u virtualnom svijetu

Stručni skupovi o medijskoj pismenosti za učitelje i nastavnike

U sklopu 2. Dana medijske pismenosti održani su stručni skupovi u Splitu, Rijeci i Zagrebu, na kojima je oko 400 učitelja i nastavnika dobilo ideje kako koristiti medije u nastavi, s učenicima analizirati medijske sadržaje i poticati ih na kritičko razmišljanje

Javite nam kako ste obilježili 2. Dane medijske pismenosti

Pozivamo sve koji su organizirali neki događaj ili aktivnost u sklopu 2. Dana medijske pismenosti da nam se jave s povratnim informacijama. Zanimaju nas vaša iskustva i ideje, kako bismo ih ugradili u sljedeće Dane medijske pismenosti, kao i u redovni sadržaj portala medijskapismenost.hr

Održite roditeljski sastanak o medijima i medijskoj pismenosti

Kao pomoć odgojiteljima, nastavnicima i stručnim suradnicima u vođenju roditeljskih sastanaka na temu poticanja medijske pismenosti kod djece, u sklopu 2. Dana medijske pismenosti pripremljeni su materijali pod nazivom ‘Kako roditelji mogu podržati djecu u svijetu medija’

Proljetni filmski odmor u kinu Tuškanac

Tijekom proljetnih praznika, od 23. do 27. travnja u kinu Tuškanac svakodnevno se održavaju besplatni obrazovni programi za osnovnoškolce, srednjoškolce i njihove profesore. Prijave su već otvorene, a traju do 10. travnja

Mogu li regulatori poticati medijsku pismenost?

Studija Vijeća Europe pod nazivom ‘Regulatorna tijela za elektroničke medije i medijska pismenost – Usporedna analiza najboljih europskih praksi’ donosi pregled razvoja koncepta medijske pismenosti, aktualnih izazova i nastojanja međunarodnih organizacija te primjera prakse iz Finske, Irske i Hrvatske

Zadatak za osnovnoškolce: Nasilje u medijima

Potaknite djecu na promišljanje o količini nasilja kojoj su svakodnevno izloženi kroz različite medijske sadržaje i na osvještavanje kako to može utjecati na njih i njihove vršnjake

Dani medijske pismenosti 2019.

U organizaciji Agencije za elektroničke medije i Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, u suradnji s brojnim partnerima i pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i Ministarstva znanosti i obrazovanja, od 8. do 12. travnja 2019. održani su drugi Dani medijske pismenosti

Ključni savjeti za roditelje mladih YouTubera

Ako vaše dijete želi postati YouTuber, ili već ima svoj YouTube kanal, važno je da ste u to uključeni i dobro informirani. Uz vaše vodstvo i podršku dijete može snimati i dijeliti videozapise na siguran način, u skladu sa svojom dobi

Savjeti djeci i mladima koji igraju online igre

Prije igranja provjerite dobnu granicu igre. Ona pokazuje koliko je u igri neprimjerenog sadržaja, poput pornografskih i nasilnih sadržaja, kao i onih koji potiču mržnju i diskriminaciju bilo koje vrste

Pripremamo Dane medijske pismenosti 2019.

2. Dani medijske pismenosti održat će se od 8. do 12. travnja 2019. U planu je priprema novih edukativnih materijala te organizacija predavanja, radionica, filmskih projekcija, posjeta djece medijskim kućama i drugih aktivnosti za djecu i odrasle

Napravite pozitivne razredne novine

Potaknite učenike da se aktivno uključe u stvaranje pozitivnih medijskih sadržaja za školski list ili službenu internetsku stranicu škole, a možete zajedno izraditi i svoje male razredne novine

I kad su praznici školarci jure na NaSTAVu!

Predstojeći zimski praznici u kinu Tuškanac opet će biti u znaku besplatnih obrazovnih programa – za osnovnoškolce, srednjoškolce i njihove profesore. Prijave za programe već sada stižu u velikom broju, a traju do 21. prosinca

U Finskoj temelje za medijsku pismenost grade već kod djece od 10 mjeseci

Medijska pismenost uključena je u nacionalni kurikulum koji se odnosi na obrazovanje djece od 10 mjeseci do 19 godina, odnosno od polaska u vrtić do završetka srednje škole, rekla nam je Saara Salomaa iz finskog Nacionalnog audiovizualnog instituta i opisala kako se o medijima uči u finskim vrtićima

Savjeti roditeljima: Kako biti ukorak s djecom u virtualnom svijetu

Kako zaštititi djecu, odnosno naučiti ih da se sigurno služe internetom, objašnjavaju Lana Ciboci, Danijel Labaš i Igor Kanižaj iz Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu te Svan Hlača iz Nacionalnog CERT-a u videu snimljenom u sklopu projekta (O)siguran online

Jedan sat u školi posvećen medijskoj pismenosti

Na Svjetski dan televizije, 21. studenog, od 18 do 19 sati, u Osnovnoj školi Većeslava Holjevca svi zainteresirani učenici od 1. do 8. razreda mogli su sudjelovati na radionicama medijske pismenosti i igrati se, stvarati, promišljati i raspravljati o različitim medijskim sadržajima

Film kao temelj za raspravu o izazovima odrastanja

Na inkluzivnim debatnim projekcijama u sklopu Festivala prava djece srednjoškolci su gledali omnibus ‘Duboki rezovi’ i poslije s psihologinjama raspravljali o nasilju u obitelji i vršnjačkom nasilju, diskriminaciji, odnosu prema različitim seksualnim orijentacijama, osjećaju odbačenosti, depresiji…

Prijedlog interpretacije kratkog igranog filma ‘Porculanski jednorog’

‘Učenike treba usmjeravati da propituju vrijednosti koje im nameće društveno okruženje, a ovaj je film idealna motivacija za razgovor o toj temi’, smatra učiteljica Ljiljana Studeni. Gledanje i interpretaciju trominutnog filma ‘Porculanski jednorog’ preporučuje za jedan nastavni sat u 7. ili 8. razredu

Je li ovo satira ili prava vijest?

Iako satira ne spada u lažne vijesti, važno ju je spomenuti u sklopu poučavanja djece i mladih o ovoj temi. Zajedno analizirajte neki satirični prilog te ih potaknite da se ubuduće, kada naiđu na neku neobičnu vijest, zapitaju radi li se možda o satiri

Najbolji filmovi hrvatskih osnovnoškolaca

Bol na Braču četiri je dana bio središte osnovnoškolskog filmskog stvaralaštva. Tamo je održana ovogodišnja Revija hrvatskog filmskog stvaralaštva djece, koja je završila svečanom dodjelom nagrada 7. listopada

Edukacija učitelja koji će djecu poučavati medijskoj pismenosti

Učitelji iz tri osnovne škole uključene u projekt “Od 3 do 300”, koje su ove godine kao izvannastavnu aktivnost uvele Medijsko-digitalne grupe, učili su o medijskoj pismenosti i dječjem filmskom stvaralaštvu od Višnje Biti, Melite Horvatek Forjan i Nataše Jakob

Alati za provjeravanje činjenica

Napravite s učenicima ovaj 20-minutni zadatak iz nastavnih materijala ‘Kako prepoznati dezinformacije i lažne vijesti’: neka analiziraju jednu objavu s neke od stranica za provjeru informacija, a nakon toga, koristeći internet, neka i sami pokušaju provjeriti sve podatke iz te objave

Kako prepoznati kvalitetnu slikovnicu

Dubravka Kalinić Lebinec, učiteljica razredne nastave i suosnivačica varaždinske Škole animiranog filma VANIMA, objašnjava po kojim bi kriterijima roditelji trebali birati slikovnice za svoje dijete, a pripremila je i popis 55 slikovnica koje preporučuje za predškolce i mlađe školarce

Nagrađeni na Filmskoj reviji mladeži i Four River Film Festivalu

Grand Prix ovogodišnjeg festivala otišao je u ruke Hanisa Bagashova iz Makedonije za film Miško. Nagradu publike osvojio je film iRony, Radheya Jegatheva iz Australije. Žuta zastava, nagrada za promicanje nenasilja, otišla je u ruke Leyah Barris iz SAD-a za film August Beach

Školski projekt: crno-bijela nijema komedija

Nakon gledanja i interpretacije filma ‘Skitnica’, učenici su osmislili, uvježbali i snimili svoj prizor po uzoru na nijemu crno-bijelu komediju Charlieja Chaplina. Učiteljica razredne nastave Ljiljana Studeni opisuje kako ih je kroz sve to vodila

‘Učimo o medijima, stvaramo i promičemo filantropiju’

Medijska skupina koja djeluje u dvije požeške osnovne škole: OŠ Dobriše Cesarića i OŠ Antuna Kanižlića sastoji se od filmske, fotografske i radijske sekcije i redovito se uključuje u razne filantropske i humanitarne akcije. Pogledajte neke njihove radove

Pozitivne i negativne strane oglašavanja

Oglašavanje ima dva temeljna cilja: informirati i nagovoriti na određeno ponašanje. Zbog te svoje funkcije, oglašavanje uz negativne strane može imati i pozitivan učinak na više područja

Jesmo li dovoljno pažljivi roditelji?

Djeca s kojom roditelji razgovaraju, paze na njihovo ponašanje i mogu prepoznati i zadovoljiti njihove potrebe, puno će rjeđe biti žrtve manipulacije i zlostavljanja na internetu – jedna je od ključnih poruka poljske kampanje pod nazivom ‘Pažljivi roditelji’

Fortnite: vodič za roditelje

Ako i vaša djeca igraju, ili žele igrati ovu popularnu igru, proučite savjete britanskog Centra za sigurniji internet. Uzmite u obzir i preporuku PEGI-ja koji je igri dodijelio oznaku 12, što znači da se smatra primjerenom za starije od 12 godina

Na što upozoravaju ESRB oznake na videoigrama

Iako je PEGI standardni sustav označivanja videoigara u 39 europskih zemalja, pa tako i Hrvatskoj, ponekad ćete naići i na igre s američkim ESRB oznakama. Pročitajte što one znače i po čemu se razlikuju od PEGI oznaka

Što kad popularni YouTuberi prijeđu granicu dobrog ukusa

YouTuberi su među djecom i mladima danas popularniji i često imaju veći utjecaj na njih nego glazbene, filmske ili televizijske zvijezde. Kako bi se znali zaštititi od negativnih utjecaja, razgovarajte s djecom o YouTuberima koje prate i načinu funkcioniranja ove platforme

Dječje radijske emisije o važnim i intrigantnim temama

U Radijskoj družini ZAG djeca prolaze kroz cijeli postupak pripreme radijske emisije – od biranja teme i sugovornika, preko pripreme za intervjue, snimanja na terenu ili u školi, do preslušavanja i odabira materijala, izbora glazbe te montaže, a često se bave temama različitosti i problemima s kojima se susreću djeca i mladi

Dječji film o nasilju Ti ćeš meni reć’ i kako ga koristiti u nastavi

Donosimo vam kratki eksperimentalni film Ti ćeš meni reć’ Filmske družine ZAG iz OŠ Marije Jurić Zagorke i pisanu pripremu za nastavu Hrvatskog jezika u kojoj je prof. Nataša Jakob opisala kako se ovaj film može iskoristiti u 5. razredu, prilikom obrade obavezne lektire Junaci Pavlove ulice

Osam jednostavnih koraka za provjeru bilo koje vijesti

Donosimo vam infografiku koju je međunarodna knjižničarska organizacija IFLA napravila kao odgovor na širenje lažnih vijesti i poticaj na kritičko promišljanje. Dostupna je na ukupno 38 jezika, a na hrvatski ju je prevelo Hrvatsko knjižničarsko društvo

Mediji mogu biti podrška učenju i slobodnim aktivnostima

Mediji sami po sebi mogu biti hobi, jer omogućuju igranje, čitanje, slušanje glazbe, gledanje i snimanje filmova i druge aktivnosti, a pomoću medija djeca mogu i učiti o stvarima koje ih zanimaju ili upoznavati druge ljude sa sličnim interesima

Koje dobrobiti internet i videoigre donose djeci?

Rezultati istraživanja o dječjem korištenju tehnologije su različiti – neki stručnjaci kažu da mala djeca uopće ne bi trebala biti izložena ekranima, dok drugi smatraju da to, u odgovarajućem okruženju i u ravnoteži s drugim aktivnostima, može biti korisno

Od ideje do premijere: kako snimiti film u školi

Od kojih se sve faza sastoji proces snimanja filma, kako voditelj filmske družine može u njemu usmjeravati učenike te kako organizirati i koga pozvati na premijeru dječjeg filma – pročitajte u tekstu prof. Melite Horvatek Forjan, suvoditeljice filmske družine u Osnovnoj školi Marije Jurić Zagorke

Dva pitanja koja si postavljaju medijski mudra djeca

Savjeti iz animiranog filma “Put u svijet medijske pismenosti 2: Osviještenost” pomoći će djeci da zadrže kontrolu prilikom korištenja digitalnih uređaja i interneta, umjesto da se u njima “izgube”

Kako osnovati filmsku družinu u školi?

Što je sve potrebno za pokretanje i uspješno vođenje filmske družine kao izvannastavne aktivnosti u školi, piše prof. Melita Horvatek Forjan, koja u zagrebačkoj Osnovnoj školi Marije Jurić Zagorke s kolegicama već 15 godina vodi družinu ZAG

Snimajući filmove djeca uče i o prihvaćanju različitosti

Učenici koji se po nečemu razlikuju od svojih vršnjaka, darovita i djeca s posebnim potrebama često su protagonisti dokumentarnih filmova Medijske družine ZAG, koja već 15 godina djeluje u zagrebačkoj Osnovnoj školi Marije Jurić Zagorke

Kako birati filmove i igre za djecu

Pogledajte zajedno kino ili TV program, odaberite filmove koji su vam zanimljivi i informirajte se o njima, a nakon gledanja razgovarajte s djetetom

Plac: nagrađivani eksperimentalni film koji obožavaju i predškolci

Djeca iz ovog primjera mogu puno razumijeti o samom filmu, što je trik u filmu, kakve se tehnike mogu koristiti, što je animacija… Također se može vezati za priče o hrani i preko njih na temu nacionalnog identiteta, kao na primjer – je li hrvatska srdela zaista ukusnija od slovenske iako obje plivaju u Jadranskom moru

Zašto mladi više ne gledaju TV?

Istraživanja pokazuju da nakon 13. godine djeca i mladi manje gledaju televiziju. Zašto je tako? Svoje mišljenje iznijela nam je 17-godišnja Kana Halić Kordić, članica Mreže mladih savjetnika pravobraniteljice za djecu

Znakovi da vaše dijete trpi ili čini elektroničko nasilje

U slučaju nasilja na internetu većina djece neće pomoć zatražiti od roditelja, no svojim će ponašanjem ipak najčešće pokazati da nešto nije u redu. Iz Priručnika za roditelje Delete Cyberbullying prenosimo vam listu znakova na koje je važno obratiti pažnju

Napravite svoj film u tehnici stop animacije

Voditelji filmskih radionica za djecu i mlade Frooom! dali su nam osnovne upute za izradu filma u stop animaciji te objasnili zašto je ova tehnika idealna za razumijevanje filma i uvođenje djece u rad na filmu

Dan BezVeze: Cijela škola jedan dan bez mobitela

Dan škole u zagrebačkoj Osnovnoj školi Rapska obilježen je projektom Dan BezVeze, koji je osmislila učiteljica informatike Mirena Maljković. Učenici, učitelji i roditelji pozvani su da taj dan ne koriste mobitele i drugu tehnologiju, a u školi su organizirane razne aktivnosti

Pozitivan primjer kako osnovnoškolci usvajaju osnove medijske pismenosti

Prof. Anita Kiš iz Osnovne škole Većeslava Holjevca opisala nam je kako na izvannastavnoj aktivnosti, ali i u redovnoj nastavi Hrvatskog jezika obrađuje različite medije i medijske sadržaje. Donosimo vam i dva kratka filma koja su njezini učenici snimili kao zadatak uz lektiru Mali princ

Ugovor o korištenju interneta koji možete potpisati s djetetom

Koliko vremena dnevno dijete može provesti na internetu, što je u redu objavljivati, a što ne, što učiniti ako dobije uvredljivu poruku, ili ga nepoznata osoba pozove na sastanak… Zajedno s djetetom dogovorite pravila za sve te situacije i sastavite ugovor

Moj sin igra Minecraft i želi biti YouTuber

Mama dječaka koji ide u 4. razred i na YouTubeu objavljuje videe sa savjetima za igranje Minecrafta, pitala nas je može li to nekako loše utjecati na njega i je li u redu dopustiti mu takvo izlaganje. Donosimo odgovor psihologinje Hane Hrpka s Hrabrog telefona

Što roditelji trebaju znati o Minecraftu

Čak i ako vaše dijete ne igra Minecraft, sigurno je za ovu popularnu igru čulo u vrtiću ili školi pa je samo pitanje vremena kada će ju i samo htjeti zaigrati. Kako biste znali o čemu je riječ, s internetske stranice Centra za sigurniji internet prenosimo vam mali vodič za roditelje

Uz projekt ‘Drugi’ djeca i mladi mogu učiti o toleranciji

Odličan novi HRT-ov projekt, u kojem su sudjelovali učenici osnovnih i srednjih škola, nastavnici, stručnjaci i nevladine udruge uključene u građanski odgoj, donosi zanimljive materijale koji djeci i mladima mogu pomoći u upoznavanju i razumijevanju različitosti

Kada djetetu kupiti prvi mobitel?

Kupiti djetetu mobitel mnogo je više od nekog usputnog predmeta koje ono nosi u svojoj torbi, kaže psihologinja Sunčana Rokvić te napominje kako je često jedan od razloga kupovanja mobitela djeci, posebice onih skupih, pitanje prestiža i statusa u društvu, a ne toliko potrebe

Kako bi se u školi trebalo učiti o medijima?

Preporuke za edukatore, koje su dio Preporuka za zaštitu djece i sigurno korištenje elektroničkih medija, donose smjernice za medijsko opismenjavanje djece i adolescenata u kontekstu nastavnih i izvannastavnih aktivnosti

Ovi mladi ljudi praznike su proveli učeći o filmu

Na Nastavi filmske umjetnosti u kinu Tuškanac u siječnju je sudjelovalo 145 osnovnoškolaca, srednjoškolaca, studenata i nastavnika. Pročitajte kako izgleda ovaj besplatni obrazovni program Hrvatskog filmskog saveza

Kako umiriti dijete nakon zastrašujućih vijesti

Budući da se pišu za odrasle, često su u vijestima izostavljene neke važne informacije, jer se podrazumijeva da ih odrasli znaju. Zato djeci skrenite pažnju na ljude koji pomažu, primjerice liječnike i medicinske sestre koji dolaze pomoći stradalima u nesreći

Što djeca kažu o medijima, ljepoti i videoigrama

U pobjedničkom videu iz natječaja Djece medija ‘Kreativno u svijet medijske pismenosti’ učenici Osnovne škole Popovača iznose svoje stavove o pozitivnim i negativnim utjecajima medija na život djece

Znaju li vaša djeca o medijima više od vas?

Iako djeca često znaju više o tehničkim stranama masovnih medija i stvaranju novih medijskih sadržaja, u odnosu na odrasle imaju puno manje životnog iskustva, što često dovodi do nerazumijevanja medijskih sadržaja

Mali novinari osjetljivi na predrasude

Za Klinček, školski list Osnovne škole Sveti Petar Orehovec učenici pišu o događajima u svojoj školi, ali i o medijskim manipulacijama, problemima sigurnosti na internetu i drugim zanimljivim temama

5 jednostavnih koraka do zdrave medijske dijete

Važno nam je da nam djeca jedu zdravu hranu, da smo tijekom ručka svi zajedno za stolom, i znamo da ćemo ih tome najlakše podučiti primjerom. Na sličan način možemo se odnositi i prema konzumaciji medijskih sadržaja

Što sve djeca uče gledajući filmove

Dijete razvija empatiju i bolje razumijevanje postupaka drugih ljudi preko glavnih likova u filmu. Gledanjem filmova potpuno nesvjesno razvija i određene misaone sposobnosti kao što su percepcija ili opažanje, koncentracija i vizualna memorija

Crtani film: Put u svijet medijske pismenosti

Ovaj 7-minutni crtani film na jednostavan način objašnjava što je to medijska pismenost i zašto je ona nužni preduvjet slobodnom življenju i pripadanju društvu u kojem živimo

OBRAZOVNI MATERIJALI

VIDEOLEKCIJE

Infografike

KVIZOVI

ONLINE IGRA

Preporuke za zaštitu djece

Birajmo što gledamo

PIŠITE NAM